Benjamin McCabe segrare i ranking 7

18 MAR 2015 08:10
Till den sjunde rankingtävlingen i snooker hade 23 förhoppningsfulla deltagare samlats på snookerhallen i Stockholm. Såväl kvalitetsmässigt som åldersmässigt kunde man konstatera att det som vanligt fanns en stor differensskillnad i spelarmaterialet.
  • Skapad: 18 MAR 2015 08:10

Formatet på tävlingen var också som vanligt den här säsongen dubbelcup, och förutom några resultat som förvånade var det förhandsfavoriterna som drog de längsta stråna inledningsvis. Den skillnad mellan spelarna som vanligtvis avgör matcherna är elitspelarnas förmåga till offensivt spel där de har möjligheten att genom högre breaks kunna avgöra matcherna till sin fördel. Det stora utropstecknet den här gången var Christer Höglund som besegrade självaste Mats Eriksson, förutvarande svensk mästare och förra rankingtävlingens vinnare. Christer har ju som signum en stark defensiv, parat den här gången med just de lite högre serier som då behövs för att fälla avgörandet i en sådan här match. Till Mats försvar kan dock tilläggas att han den här gången uppenbarligen hade fysiska förhinder att spela helt obehindrat.

Väl i kvartsfinal mötte nämnde Christer Höglund den unge talangen Andrej Nasibov. Matchen blev en utdragen affär med mycket defensivspel från båda kontrahenterna. Efter vad som framstod som en evighet kunde dock Andrejs något vassare offensiva spel rendera honom segern med siffrorna 3-1. Kvartsfinalerna hade en lite internationell touch den här gången, Watcharawut Khaengkhan bördig från Thailand mötte Suleman K Salam som gjorde något av en comeback i den här tävlingen. Elitspelaren Suleman fick kämpa hårt mot den inledningsvis storspelande thailändaren men kunde vända ett 0-2-underläge till vinst med 3-2 mest tack vare ett konsekvent disciplinerat spel. Engelsmannen Andy Nettleton mötte i sin kvartsfinal den unga stjärnan Simon Lindblom som ganska snabbt och smärtfritt kunde defilera hem segern med 3-0. Lika lätt såg Benjamin McCabe ut att ha det mot finländaren Victor Koskinen och siffrorna skrevs även här till klara 3-0. I den första semifinalen ställdes då unge Andrej Nasibov mot Suleman. Och precis som i matchen innan utförde ”Sulan” ett slags Houdini-trick då han ånyo vände ett 0-2-underläge till vinst med siffrorna 4-2. Andrej är en ung talang men saknar den rutin som exempelvis Suleman har och det var nog det som fällde avgörandet i den här matchen. Benjamin McCabe och Simon Lindblom är också unga, ändå känns det som att de har varit med i snookersammanhang väldigt länge. Båda spelarna har just förvärvat förmågan att kunna producera höga breaks när lägena infinner sig. Den här gången var det Ben som var den formstarkaste för dagen, Simon brände några bra lägen och så jämnt som det är mellan de här bägge fällde det avgörandet till Benjamins fördel och segersiffrorna skrevs slutligen till 4-2. Finalen blev dock en ganska avslagen historia, Ben gick upp till en 2-0-ledning och när Suleman sedan vann det nästkommande framet undrade man om han kunde utföra en trippel och vända även den här matchen. Benjamin plockade då fram det spel som han numera besitter och poängen rasslade in på hans sida av displayen. Till slut såg det ut som om Suleman helt enkelt kapitulerade mot den för dagen bäste spelaren. Segersiffrorna blev slutligen övertygande 4-1. Ett stort grattis till Ben och vi är många som håller tummarna för dig och övriga laget när U-21-EM avgörs om en vecka på Malta.

Skribent: Martin Söderberg