Bergendorff och Hillvin segrare i helgens Klass 1

16 FEB 2018 16:42
Niclas Bergendorff, Stockholms BS, och Stefan Hillvin, BK Paradis, gick båda obesegrade genom helgens Klass 1-tävlingar i carambole i Stockholm och Malmö.
  • Skapad: 16 FEB 2018 16:42

I Malmö var det stort deltagarantal, med hela 19 man som ställde upp till kamp. Segraren blev Stefan Hillvin som slog överraskningen Jesper Johansson från Helsingborg. Stefan hade full kontroll på finalen från början till slut och vann ganska komfortabelt med 25-20 på 35. Stefan hade även bäst totalsnitt med fina 0.777. Motståndaren Jesper Johansson var det nog inte många som tippat att han skulle nå ända fram till finalen, starkt gjort då Jesper har spelat carambole i endast 4 år. "Nu under vinterhalvåret är jag helt ledig och försöker vara på biljardhallen varje dag och träna”, berättar Jesper. "Jag är ju golftränare och jobbar samtidigt i en golfbutik under säsongen och då är det så mycket att göra att jag aldrig hinner ner på biljarden”.

Klass 1 Södra höll annars en ganska bra kvalité med ett totalsnitt på runt 0.44. Ett par nygamla spelare har återigen hittat carambolen och vi välkomnar Rodrigo Lopez, Mats Jeppsson och Ken Hultqvist tillbaka.

I Klass 1 Norra var det 13 man anmälda. Förra finalisten i senaste tävlingen Niklas Bergendorff tog revansch och vann mot Mattias Enerdahl med 25-20 på 19 (!). Starkt! Speciellt när startfältet bestod av starka och jämna motståndare såsom Enerdahl, Rasmus Rasmusson, Victor Kalita, Sebastian Larsson och Örjan Näsbom. Bra kvalité i den här klassen också med ett totalt genomsnitt på 0.450. Mattias Enerdahl hade det bästa snittet i tävlingen på 0.893. Två nykomlingar var med för första gången i tävlingen, Christian Hidalgo och Julio Zambrano från Biljardpalatset, och gjorde ganska bra ifrån sig. Vi välkomnar naturligtvis dessa två spelare till carambolen.

Alla resultat finns att se på Cuescore.com under fliken "Organisationer" och sedan "Svenska Biljardförbundet", samt givetvis på Biljardonline.

Skribent: David Pennör