Biljardförbundet nysatsar på ungdomar!

17 OKT 2013 09:54
Vi ser en ökning av ungdoms spelare på fritidsgårdar och skolor över hela landet. Biljardförbundet satsar därför på att hjälpa fritidsgårdarna och skolorna med att starta föreningar för att sporten skall kunna utövas på ett bra och organiserat sätt, där ungdomarna finns. För att förenkla processen för skolor och fritidsgårdar så har vi tagit fram ett startpaket med ett steg för steg program hur man startar en förening. För att få en bra start så behövs bra material. I samarbete med Biljardexperten AB kan föreningar på skolor och fritidsgårdar ansöka om stöd på upp till 30 000kr för tävlings och träningsmaterial. Kanske ett nytt bord, nya köer och bollar eller något liknande. Förbundets representanter kan handleda er genom hela processen från idé till föreningsbildande och ansökan om materialstöd.
  • Skapad: 17 OKT 2013 09:54

Ungdomsmästerskapen byter namn till Youth 8-ball cup!

Det är inte den enda nyheten när det gäller den största Svenska ungdomstävlingen i biljard. Sedan starten 1995 har tävlingen genomgått många olika utseenden och former.  Vi ser nu att intresset för biljard är större än någonsin på fritidsgårdar och skolor runt om i landet. Vi har därför beslutat att vinnarna i respektive klasser nu kommer att kunna kalla sig Svenska mästare och inte bara skol mästare. Det blir alltså ett riktigt SM för juniorer. Alla spelare i de lag som kvalificerar sig till sverigefinalen kommer även att tävla om det individuella SM tecknet. Förutom de spelare i lagen som kvalar in regionalt så kommer det individuella SM:et att vara öppet för alla. Även den nordiska finalen ändrar karaktär och blir i samarbete med övriga nordiska länder ett riktigt Nordiskt Mästerskap både för lag och individuellt.

Mer om detta projekt och tävlingsinformation uppdateras löpande på sidan för 8-ball Youth Cup.

Skribent: Kurt Roos