Biljard på SM-veckan 2-3 juli

27 JUN 2013 13:08
Biljard är för första gången med under SM-veckan som i sommar hålls i Halmstad 1-7 juli. Tillsammans med över 30 andra idrotter kommer damernas SM i 8-ball och 10-ball att spelas på Eurostop i Halmstad.
  • Skapad: 27 JUN 2013 13:08

SM-veckan är ett gemensamt projekt mellan Riksidrottsförbundet och Svt Sport och har bara växt både deltagarmäsigt och tittarmässigt de sista åren.
SM-veckans officiella hemsida hittar ni här.

"Att vara representerade under SM-veckan är ett stort steg framåt för biljardens uppmärksamhet medialt och ett viktigt steg i vårt att arbete för att profilera biljarden som idrott", säger Svenska Biljardförbundets ordförande Kurt Roos.

Svenska Biljardförbundet kommer att medverka på den presskonferens som sänds direkt på Svt den 1 juli kl 15:00. Reportage av enskild/a spelare samt avslutningen av 8-ball turneringen kommer också att visas i Svt i någon form.

Nu när vi är med för första gången kommer det att vara lite speciella förutsättningar för deltagande och genomförande. Två bord kommer att sättas upp inne på köpcentret Eurostop i Halmstad. Med endast två bord och med hänsyn av köpcentrumets öppettider samt den begränsade tillgången på boende är det sex högst rankade damerna inbjudna att delta. Biljarden är med denna sommar för att lära och se om det finns möjlighet att göra detta i större skala kommande år.

Läs mer om SM-veckan på officiella sidan https://www.rf.se/Arbetsrum/SM-veckan/

2 juli spelas SM Dam 8-ball och 3 juli SM Dam 10-ball. Följande damer kommer att deltaga i Halmstad under dessa dagar:

Louise Furberg
Ann-Sofie Löfgren