Biljard som integration

14 FEB 2016 16:39
Ingen som bor i Sverige och följer med i nyhetsrapporteringen och sociala medier har väl undgått den flyktingkris som eskalerade under hösten. Många ensamkommande flyktingungdomar har kommit hit ifrån en verklighet som nog de flesta av oss inte ens kan föreställa sig. Vi i Svenska biljardförbundet vill gärna dra vårt strå till stacken för att kunna erbjuda en del av de här ungdomarna en vettig fritidssysselsättning, och vad passar väl bättre än exempelvis biljard?
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:28

20160210_183101

Att delta i en förening är ett sätt att delta i samhället, det är en grundtanke som vi delar med exempelvis Move It en organisation bestående av volontärer och gymnasieungdomar som arbetar aktivt för att kunna erbjuda de här ungdomarna en provkarta av föreningsverksamheter som ett alternativ till andra negativa sociala sammanhang.

I onsdags tog undertecknad emot den första gruppen med flyktingungdomar och volontärer på Snookerhallen på Krukmakargatan vid Zinkensdamm. Vi inledde med lite biljardhistorik och övergick därefter till spel där de fick möjlighet att prova på både Pool och Snooker och uppleva skillnaderna mellan disciplinerna. Trots att de inte tillbringat så lång tid här i Sverige kunde vi kommunicera hjälpligt och stämningen var mycket god med mycket skratt och bra atmosfär. Vi hoppas att någon eller flera av dessa ungdomar vill fortsätta träna hos några av de stockholmsklubbar som bedriver juniorträning på helgerna, och vem vet, kanske finns det en ny landslagsman där så småningom?

Skribent: Martin Söderberg