Bingmert vinnare efter föräldraledigheten

07 OKT 2013 12:01
Rankingtävling 3 (klass 2) spelades helgen den 5-6 oktober på Snookerhallen i Stockholm. En nyhet för denna säsong i snooker är att klass2-tävlingarna spelas som dubbelcup – spelarna är således garanterade att få spela åtminstone två matcher och ges en chans att komma över en dålig match eller otur i lottningen.
  • Skapad: 07 OKT 2013 12:01

Förstaseedad i tävlingen vara Watcharawut Khaengkhan, som lottades mot Michael Bingmert i första matchen. Den sistnämnde har inte tävlat på länge utan har prioriterat sitt föräldraansvar de senaste åren, och har därför sjunkit på rankingen. Watcharawut vann sin första match och ställdes mot Nikos Dimitrakas, som besegrat Elias Lönnroth, i den andra. Seger även där för Watcharawut som var direkt i semifinal.

På turneringens andra halva vann Witsanu Janwichian två raka matcher, först mot Nico Zanjani och sedan mot Andrej Nasibov i avgörande frame på avgörande svart, och var också han i semifinal.

Michael Bingmert och Nico Zanjani var de som tog sig ur förlorarsidan och knep de andra två semifinalplatserna. Nico gjorde sin bästa match i semifinalen mot favorittippade Watcharawut. Matchen gick till avgörande frame och Nico hade ett litet övertag genom hela framet och tog sig till final. Michael mötte Witsanu i den andra semifinalen och även här krävdes ett avgörande frame för att skilja spelarna åt. Michael gick segrande ur striden och, något oväntat, så var det två ”lucky losers” i finalen.

Finalen spelades på söndagen och Nico hade vaknat på fel sida denna morgon. Gårdagens fina spel var som bortblåst och Michael gav honom aldrig ett enkelt läge för att komma in i matchen utan höll Nico kort med ett bra defensivspel. 3-0 slutade matchen och Michael Bingmert är tillbaka från föräldraledigheten som en vinnare!

Skribent: Martin Linderoth