Blomdahl 2:a i VM

01 DEC 2014 07:25
Den 52-årige Torbjörn Blomdahl blev nu i helgen 2:a i VM, vilket är helt fantastiskt gjort och ett jättestort grattis och stående ovationer till prestationen!
  • Skapad: 01 DEC 2014 07:25

Att Torbjörn fortfarande håller världsklass  och blandar sig i världsrankingen är helt unikt då den yngre generationen stormar in hänsynslöst. I och med finalförlusten så är Torbjörn Blomdahl rankad som nummer ett i världsrankingen och passerar belgaren Frederic Caudron, som åkte ur i kvarten mot koreanen Cho med 11-40/15, alltså långt under ett i snitt!

VM arrangerades i Seoul, Sydkorea där sporten har blivit enormt stort och utvecklats på så kort tid med så många bra spelare på världsrankingen som Heo (koreansk mästare i år),Choi, Ryuol och Cho samt den yngste kometen Heang Je Kim.

Inför fullsatta läktare och TV-sändning på bästa sändningstid kunde hemmaspelaren SungWo Choi ta hem VM-titeln efter en riktig gastkramande match. Bägge spelarna följdes åt hela matchen igenom till 37-35 i Torbjörns favör. Torbjörn hade chansen att "spika" igen matchen med en enkel 3-vallarestöt och ta sin femte VM-titel (den senaste för 17 år sedan) men smög precis på millimetern förbi. Choi tog till vara på sin chans och gick ut med en 5:a, enormt starkt gjort i det läget!

Detta innebär att världsmästaren har skrivit historia i Sydkorea då han belönas rikligt ekonomiskt av Sydkoreas Sportförbund, dvs engångssumma på 100 000 euros eller få bra ersättning varje månad i resten av sitt liv. Återigen ett stort grattis till Torbjörn för andra placeringen och som nr ett i världsrankingen! För mer info om resultat så gå in på umb-carom.org eller kozoom.com och klicka på VM Korea.

Skribent: David Pennör