Blomdahl EM-mästare!

27 APR 2015 05:59
Den 52-årige svensken Torbjörn Blomdahl har blivit Europa mästare i 3 - vallars carambole!!! Ett sanslöst stort grattis! Efter att ha vunnit finalen över belgaren Eddie Mercx med 40-31/17 så fick Torbjörn stående ovationer från ett fullsatt arena i B
  • Uppdaterad: 27 APR 2015 06:03

Och det är helt förståeligt då Torbjörn fortfarande är helt outstanding inom sporten! Då den yngre generationen kommer fram som ett ånglok så är Torbjörn kvar bland de främsta världsspelarna och sätter skräck på sina motståndare.

Det var exakt 10 år sedan han vann sitt senaste EM-mästerskap så det måste ha känt oerhört härligt. Det var inte så länge sen Torbjörn var nära att bli världsmästare i Korea men föll mot Choi.

Fram till finalen så slog Torbjörn Peter de Backer med 40-30/30, Jean Reverchon 40-23/26, Nikos Polychronopolos 40-30/22 och Adnan Yuksel 40-14/20. I och med EM-segern blir Torbjörn rankad som nr ett i världsrankingen före Choi. Starkt!

Rolig överraskning i turneringen är att tjecken Martin Bohag vann mot Daniel Sanchez med en pinne och sedan mot Frankrikes nr ett Jeremy Bury. Förre EM-mästaren italienaren Marco Zanetti åkte ut tidigt mot Yuksel med 27-40/23. Tyvärr så lyckades inte Mikael Nilsson att kvala in till huvudturneringen men det var nära. Han förlorade den avgörande matchen mot turken Semi Sayginer trots oavgjort! Men på grund av bättre totalsnitt så gick turken vidare. Åter igen: ett stort grattis Torbjörn!

Skribent: David Pennör