Blomdahl/Nilsson VM-nia

17 MAR 2014 14:28
Sverige blev bara 9:a i årets världsmästerskap för lag i 3 vallars carambole. Världsmästerskapet spelades i Viersen, Tyskland med världsstjärnor såsom Caudron, Merx, Blomdahl, Cho, Jaspers m fl inför fullsatta åskådare.
  • Skapad: 17 MAR 2014 14:28

Sverige hamnade i den kanske svåraste gruppen av alla med Belgien B (Caudron och Merx) och Österrike (Efler och Kahoufer), där endast vinnaren går vidare till kvartsfinal. Belgien B, alltså Belgiens andra lag med världsmästaren Frederic Caudron och Worldcuprankade nr 3 Eddie Merx, var jättefavoriter att vinna årets VM och gjorde det med stort bravur! I finalen slog de Holland (Jaspers och de Brujin) med klara 4-0. Lite överraskande var att Holland nådde finalen då man eliminerade två superstarka koreanska lag på vägen, starkt gjort!

Trots att Torbjörn Blomdahl var i strålande form med 80 på 30 stötar och med ett fantastiskt snitt på 2.666 kunde Sverige inte gå vidare från gruppen, detta trots att man spelade oavgjort i den sista och avgörande matchen mot Belgien B, där man förlorade på antal caramboler. Mikael Nilsson, som vann årets första Elittävling veckan innan, spelade kanske inte på sin toppnivå tyvärr men höll ändå ett godkänt spel på 1.211. Ett stort grattis till Belgien B! För mer info gå in på kozoom.com eller umb-carom.org.

Skribent: David Pennör