Blomdahl X 23

22 JAN 2012 14:55
Torbjörn Blomdahl, BK Borgen, vann sitt 23:e SM-guld i helgen i en storartad och imponerande stil. Trots att Torbjörn var otränad, då han hade juluppehåll och var på skidsemester innan tävlingen, var han helt dominerande i årets SM! Fantastiskt!
  • Uppdaterad: 22 JAN 2012 17:42

I finalen slog han David Pennör, BKB, med 3 raka set(15-6, 15-10, 15-6) inför stor publik. -Jag var jätteglad att få slå Mikael Nilsson för andra året i rad och det var en tuff match. Så det var lite svårt att spela ännu bättre mot Torbjörn efter den hårda semin, men samtidigt var jag väldigt taggad! I finalen så fick jag inte så många bra lägen att gå på, och det var jobbigt! Speciellt mot WorldCup-vinnaren och den 3:e högst rankade spelaren i världen! säger David efter finalen. Trots det var han mycket nöjd med 2:a platsen! SM dominerades totalt av BKB, Helsingborg där Björn Lohmander blev 4:a, Peter Lohmander 5:a, Nalle Olsson 6:a och Lennart Blomdahl 7:a. Tävlingen arrangerades av MCC, Malmö och gjorde ett kanonjobb! Bra bord med nya dukar och bollar och bra publik på fredagen och lördagen. Hela tävlingen hade hög standard, där genomsnittet låg på 1,0. Bäst hade Torbjörn på 1,3 och Mikael på 1,17. SM 2:an David hade 1,1. Högsta serie på 9 caramboler gjorde Torsten Svendsen, MCC! För Torbjörns del väntar årets första WorldCup i Antalya, Turkiet vid mitten av februari och den penningstinna prestigetävlingen AGIPI(som visas på Eurosport!). Dit kommer han att vara väl tränad! För David gäller också att kvala till huvudturneringen WorldCup tillsammans med Mikael Nilsson, Nalle Olsson och Bo Gustavsson. Sedan drar Eliten igång och lag-SM i mars. Tack vare 2:a platsen spelar David också årets EM och VM individuellt.

Skribent: David Tranér