Blomdahl föll i finalen

21 AUG 2015 16:22
Torbjörn Blomdahl kom åter igen i final som hölls för första gången i Vietnam. Där mötte han sin baneman turken Tayfun Tasdemir som vann med 40-34/17 efter ett helt suveränt spel.
  • Skapad: 21 AUG 2015 16:22

Turken ledde matchen från början och kopplade greppet ordentligt när han vid mitten av partiet gjorde en serie på 15 och det var för alldeles för svårt för Torbjörn att replikera. Det var Tayfuns första WC-seger och det förtjänade han.

I hela turneringen höll han otroliga 2.298 i totalsnitt och slog ut världsklasspelare som Daniel Sanchez(turneringens bästa parti med 40-17på 10 stötar), Choi och Blomdahl. Två gånger innan dess lyckades Tasdemir nå finalen i Antalya 2012 och  Hurghada 2013. Den Istanbulfödde 39-åringen är nu på 5:e plats i världsrankingen medan Torbjörn befäster sin första plats ordenligt då både Jaspers och Caudron åkte ut tidigt. Belgaren Frederic Caudron har rasat som en sten i vattnet från 2:a till 10:e plats!

Hela arrangemanget i Ho Chi Minh var över all förväntan och lyckat med en enorm publiksucce! 1500 personer såg finalen och runt 8000 besökte  Ngyuen Sports Arena under veckan och såg på fantastisk biljard. Med all sannolik kommer World Cup att spelas där nästa år. Närmast väntar nu World Cup i Korea och Turkiet och sedan världsmästerskap i Frankrike i december.

Skribent: David Pennör