Blomdahl ny världsetta

23 SEP 2012 17:19
Torbjörn Blomdahl är den nya världsettan på rankingen sedan han på ett helt fenomenalt sätt och med underbart spel, vunnit World Cup i Suwon, Sydkorea för andra året i rad Ett jättestort grattis, Tobbe! Vilken födelsedagspresent för en som fyller 50 i oktober.
  • Skapad: 23 SEP 2012 17:19

Att han är nu världsetta var det inte många som trodde på, då han underpresterade under världsmästerskapet i Portugal för två veckor sedan. Då Tobbe åkte ut redan i gruppspelet så var det en del frågetecken. Men under World Cup så var det inget tvivel alls. Torbjörn dominerade totalt och närmast krossade världsspelare en efter en och förlorade bara 2 set under hela tävlingen! Med ett förkrossande totalsnitt på 2.37 och tävlingens högsta snitt på 3.46(45 på 11 stötar) så förtjänar han verkligen att överta tronen från Frederic Caudron som världsetta! Det var många år sedan han var det, så vi får hoppas att han behåller placeringen en lång tid framöver! I finalen mötte Tobbe en av sina bästa vänner, Marco Zanetti från Italien. Redan från början hade Tobbe full kontroll och tog de 2 första i raskt takt. Zanetti lyckades knipa det tredje men när Tobbe gör en tia i det 4:e setet så var det klart. 15-2 på 5 stötar trots att Tobbe missade 2 bra lägen, men vad gör det när man vinner finalen? Fantastiskt bra gjort, Torbjörn!

Skribent: David Pennör