Blomdahl oväntat utslagen

28 JAN 2013 08:00
Världstvåan Torbjörn Blomdahl blev tyvärr utslagen ur den penningstinna turneringen AGIPI Masters nu i helgen. Svensken som var lite favorit att gå vidare till kvartsfinalerna från kvalgruppen blev som sagt lite oväntat utslagen.
  • Skapad: 28 JAN 2013 08:00

I sin kvalgrupp hade han 3 spelare inom topp 12 i världen att handskas med, där endast de 2 första går vidare. Tobbe började bra och vann den första matchen ganska bekvämt mot fransmannen JeanChristophe Roux med 50-42 på 29 stötar. Sedan gick det sämre i de återstående 3 matcherna med 3 raka förluster(45-50 mot Marco Zanetti,Italien, 42-50 Filipo Kasidokostas, Grekland, och 24-50 Tayfun Tasdemir, Turkiet). Med ett totalsnitt på 1.538 och en vinst blev Torbjörn fyra i gruppen medan Zanetti och Tasdemir gick vidare.

Anmärkningsbart var att i de två kvalgrupperna som spelades i helgen höll verkligen världsklass! 6 spelare av 10 höll över 2.0 i totalsnitt, vilket är ovanligt! För 15-20 år sedan så hade kanske en, max två spelare, hållt över 2.0 i en match! Utvecklingen går ruskigt snabbt framåt, kanske beror det på bättre material och att spelarna idag har utvecklats enormt. Idag så kan alla spelare inom topp 30 i världen slå varandra, allt beror på dagsformen. Så jämnt är det! I den andra kvalgruppen gick spanjoren Dani Sanchez och koreanen Choi vidare. Sanchez hade den bästa totala snitt i tävlingen med ofattbara 2.469!

Att turneringen är penningstinnig råder det ingen tvekan om. Det franska försäkringsbolaget AGIPI har sponsrat tävlingen sedan 2006 och en lång tid framöver. Endast inbjudna spelare plus de 3 bästa franska spelare får delta. I kvalomgångarna indelas det i 4 grupper där ettan och tvåan i varje grupp går vidare till kvatsfinal. Distansen är 50 under hela turneringen. I kvalet får spelarna 300 euro för varje vinst, 225 för oavgjort och 150 euros för förlust. I finalomgångarna höjs ribban ytterligare till 500 euros för vinst och 270 för förlust. Gör man 50 poäng under 20 stötar får man 500 euros. Gör man även minst en 10-serie blir man belönad med 500 euros till och sedan 500 till vid 15 poäng. Mao så finns det mycket pengar att tjäna. Vinnaren får också 20.000 Euro!

Självaste finalerna kommer att visas på Eurosport 2 i mars-april. Torbjörn, som vann tävlingen förra året och 2008 får inrikta sig på det kommande World Cup-tävlingen i Antalya, Turkiet den 11-17 februari. Innan dess ska både han och Mikael Nilsson spela en uppvisningsmatch mot de 2 bästa danska spelarna i Gröndal, Danmark för att fira Göndals BKs jubileum.

Skribent: David Pennör