Blomdahl passerad

25 MAJ 2016 16:04
Belgaren 48-årige Frederic Caudron har efter segern i World Cup, som avslutades förra veckan i Ho Chi Minh, Vietnam, passerat Torbjörn Blomdahl i rankingen och är nu den nya världsettan.
  • Skapad: 25 MAJ 2016 16:04

Tidigare var Torbjörn ohotad som nummer ett men efter ett par "dåliga" resultat under World Cupen så har de andra spelarna tagit vara på chansen att smyga sig närmare och ge svensken en match om förstaplatsen. I och med segern så leder Caudron med 14 rankingpoäng, vilket är en mycket liten ledning då allt kan hända i proffscirkusen. Lyckas man vinna en World Cup så får vinnaren 80 poäng och tvåan 54. I nationella mästerskap tilldelas vinnaren 30 poäng och runner-up 18. Mest poäng får man om man vinner självaste världsmästersskapet på 120 rankingpoäng.
Frederic Caudron har efter sitt VM-guld i Antwerpen 2013 stagnerat lite i sitt spel och resultat. Han lyckades endast vinna ett World Cup om året, vilket är lite märkligt då alla vet hans kapacitet. Tack vare det så halkade han ner på världsrankingen ordentligt men på det senaste året så har han verkligen spelat upp sig  och väldigt bra. Caudron har fått sitt vinnarinstinkt och självförtroende tillbaka. Bara i år har han vunnit samtliga Grand Prix-tävlingar hemma i Belgien samt det Belgiska mästerskapet och har även gett mycket bra resultat under årets tre World Cups.
Nästa World Cup går den 18-24 juli i Porto, Portugal.
Här är rankingen på de 12 bästa spelarna:
1. Frederic Caudron, Belgien, 354p.
2. Torbjörn Blomdahl, Sverige, 340p.
3. Eddy Merckx, Belgien, 321p.
4.Dick Jaspers, Holland, 315p.
5. Dani Sanchez, Spanien, 263p.
6. Marco Zanetti, Italien, 210p.
7.Tayfun Tasdemir, Turkiet, 200p.
8. Roland Forthomme, Belgien, 184p.
9.Same Sidhom, Egypten, 184p.
10. Dang Koong Kang, Sydkorea, 177p.
11. Jae Ho Cho, Sydkorea, 174p och
12. Nikos Polychronopuolos, Grekland, 164p.
Skribent: David Pennör