Blomdahl svensk mästare

01 FEB 2016 07:02
På den avslutande dagen av SM i 3-vallars carambole så blev Torbjörn Blomdahl svensk mästare för 26:e gången! Ett stort grattis! Det blev en stilren final mellan Torbjörn och Michael Nilsson, som efter 11 omgångar hade inte förlorat en enda match.
  • Skapad: 01 FEB 2016 07:02

Enda poäng förlust kom precis omgången innan finalen då Michael Nilsson fick oavgjort mot David Pennör på 30 stötar. -" Det kändes så jäkla skönt att ta en pinne mot den oerhört formstarke Micke och spräcka hans svit på 10 raka vinster. " berättar David stolt med stort leende. -"Detta var ju också väldigt viktigt för min del om tredje platsen då både Nalle och Freddy har samma matchpoäng där snittet kommer att avgöras. Även den mentala biten är viktigt för mig då de två senaste mötena med Micke har han bokstavligen krossat mig."

Självaste SM-finalen blev ett mycket bra och spännande parti där bägge spelarna var väldigt mån om sina stötar. Inför fullsatt arena och TV-sänd final vann Torbjörn partiet med 40-36 på 21. Stående ovationer från publiken och det märktes att publiken njöt varje sekund. Bronset gick till David Pennör som lyckades roffa åt sig den i den näst sista omgången före Nalle och Freddy Cato. Då alla tre hade relativt enkel matcher i sista omgången och vann komfortabelt så slutade alla på exakt samma poäng skillnad. Tack vare att David hade spelat bättre och högre snitt med 1.201(Nalle 1.152 och Freddy 0.985) blev han trea. Slutställningen av SM 2015:  Torbjörn Blomdahl 22p-1.938 totalsnitt, Michael Nilsson 19-1.717,David Pennör 14-1.201,Nalle Olsson 14-1.152, Freddy Cato 14-0.985, Peter Lohmander 10-1.029, Björn Lohmander 9-0.907, Lars Ringby 8-0.724, Tran Moc Tai 7-0.750, Peter Palffy 6-0.789, Torsten Svendsen 6-0.743 och 12. Per Hägg 3-0.650.

Hela SM arrangemanget var helt fantastiskt med mycket publik och härligt stim bland spelarna. Ett jättestor tack till BK Borgen för ett fantastiskt bra arrangemang där allt stämde med tid och domare. Att klubben byggde en läktare för publiken säger ju allt!  Under dessa 4 dagar som pågick så bjöds det på väldigt bra och hög kvalité spel men kanske inte så många skrällar. Det mest uppmärksamma partiet alla kommer att prata om är när Lundakillen Freddy Cato vann mot Peter Lohmander med hela 40-9 på 12 stötar!!!

Nu närmast väntar årets första World Cup i Bursa, Turkiet den 1-8 februari för Torbjörns del och sedan lag-VM i Viersen, Tyskland med Nalle Olsson den 18-21 februari.

Ännu en gång: Ett riktigt stort grattis till guldet Torbjörn och silvret Michael! Och ett riktigt stort tack till arrangören och dess volontärer som har med hjärta och uthållighet sett till att tävlingen utfördes på ett helt suveränt och proffsigt sätt!

Skribent: David Pennör