Blomdahl till semi i VM

05 DEC 2015 08:07
Torbjörn Blomdahl är vidare till semifinal i årets VM i 3-vallars carambole! I 16-delen var det otroligt jämnt mellan Blomdahl och koreanen Cho. Under hela matchen följdes de åt och bollade fram och tillbaka till 38-38. Det var riktigt spännande och nervöst, inte minst bland spelarna.
  • Skapad: 05 DEC 2015 08:07

Cho hade chansen att gå ut men missade precis och då kunde Torbjörn gå in och göra de 2 avslutande poängen och därmed gå vidare till kvartsfinalen. I kvarten mötte han holländaren Dick Jaspers och den  matchen blev tidigt avgjord. Torbjörn rivstartade och ledde innan paus med 22-5/7 och en sån ledning släpper aldrig en av världens bästa spelare. Jaspers kämpade tappert och fick se sig  besegrad på 27-40/19.

Idag möter han belgaren Eddy Merxc, som på ett helt osannolikt sätt lyckas vända på steken mot turken Tayfun Tasdemir och vinna med en poäng! Tasdemir gjorde en rivstart med en serie på 11 och ledde stort i paus med 20-10/3! Sedan kom nog nervositet smygande och turken började missa stötar. Merxc tog till vara på chansen och även här var matchen väldigt gastkramande. Vid 39-39 så missade bägge spelarna 2-3 bra lägen innan Merxc kunde avgöra med en svår stöt. I den andra semifinalen spelas mellan spanjoren Daniel Sanchez och koreanen Kang.

Skribent: David Pennör