Blomdahl ute

20 OKT 2015 21:28
I helgen spelades det femte World Cup i Istanbul, Turkiet. Torbjörn Blomdahl blev lite överraskande utslagen redan i första omgången av holländaren Paul de Brujin. Vinnaren i hela tävlingen blev hemmaspelaren och oseedade Murat Naci Coklu!
  • Skapad: 20 OKT 2015 21:28

En helt sanslös stark prestation av turken då denne fick kvala in sig till huvudturneringen! I finalen slog han ganska lätt belgaren Roland Forthomme med 40-26 inför en fanatiskt hemmapublik och ovationerna ville aldrig ta slut när matchbollen var spelad.

I semin var det däremot mycket jämnare mot holländaren Dick Jaspers. Jaspers lyckades nå först till 40 och Coklu hade sk efterstöt och lyckades göra sina 4 poäng för att nå ett avgörande "shootout", dvs den spelare som gör högst serie på sin öppningstöt vinner. Holländaren gjorde en serie på 4 och all press låg på turken. Efter ett fenomenalt efterspel med en serie på 5 vann Coklu och var framme till sitt livs andra final i WC!

Det fanns två svenskar som var med och kvalade, Nalle Olsson och Björn Lohmander, och gjorde rätt så bra ifrån sig spelmässigt men lyckades aldirg nå till huvudturneringen. Nästa WorldCup och sista för i år går i Hurghada, Egypten i mitten av december.

Skribent: David Pennör