Blomdahl ute

22 MAJ 2016 05:50
Nu pågår det fjärde World Cup för fullt i den vietnamesiska huvudstaden Ho Chi Minh. Tyvärr så åkte vår svenske stolthet och regerande världsmästare Torbjörn Blomdahl ut i kvarten mot italienaren Marco Zanetti med 25-40 på 21.
  • Skapad: 22 MAJ 2016 05:50

Blomdahl låg tidigt under och kunde inte riktigt för den här gången vända matchen trots bra chanser. I och med förlusten så ligger Torbjörn fortfarande ohotad som etta på världsrankingen men nu börjar de andra spelarna komma närmare såsom belgare Frederic Caudron och holländaren Dick Jaspers.

De två är i semifinal och möter då Marco Zanetti och respektive överraskningen hemmaspelaren Quoc Nguyen Nguyen. Nguyen spelade otroligt bra i sin kvart mot Greklands nu bästa spelare Nikos Polychronopoulos med 49-34/21. Tidigare i turneringen så var Polychronopoulos, kallas ibland för Poly, i helt sanslös superform och slog världsspelare på löpande band. Att gå in och göra en serie på 22 och därmed vinna matchen som sista stöt mot världsfyran spanjoren Dani Sanchez säger ju allt! Tack vare kvartsfinalen så hamnar nu Poly i-topp-12, vilket innebär att han i nästa World Cup slipper kvala.

Att Torbjörn Blomdahl åkte ut så är formen helt ok. Han spelade väldigt bra i sina två tidigare matcher mot Pedro Piedrabuena, USA 40-26/14 och koreanen Hyong Kon Kim 49-13/13!  Nästa World Cup går den 18-24 juli i Porto, Portugal.

Skribent: David Pennör