Blomdahl utslagen

06 APR 2015 10:18
I helgens World Cup i Luxor, Egypten blev Torbjörn Blomdahl utslagen i semifinalen mot det nya superlöftet 24-årige koreanske Haeng Je Kim med 23-40 på 22.
  • Skapad: 06 APR 2015 10:18

Det syntes tidigt att bägge hade enormt respekt för varandra och partiet började väldigt defensivt från bägge sidor. Det var jämnt en bra bit i matchen och det var ett bra tag sen Torbjörn hade under ett i snitt efter 14 stötar(!), vilket visar hur svårt trevallars carambole kan vara. Koreanen lyckades dra ifrån med en 9:a efter en fantastisk ingångsstöt och ledde stort i pausen med 20-7 på 11. Hang Je Kim har kommit tillbaka på världsnivå efter en svår hjärntumör förra året då många trodde att hans karriär var över... men med enorm vilja och glädje lyckades han övervinna sjukdomen och är nu helt frisk. Efter att ha vunnit VM för juniorer hela 4 gånger och Asiatiska mästerskapet i år så spåddes han som en blivande världsmästare inom snar framtid. Efter pausen försökte Torbjörn komma igen men nådde aldrig riktigt fram och fick se sig besegrad av sitt stora fan med 17 bollar. I finalen blev det tvärstopp mot holländaren Dick Jaspers som vann komfortabelt med 40-14 på 8!!! Alltså 5.0 i snitt!!! Högsta serie i tävlingen hade ändå Torbjörn på 16! I den totala världsrankingen ligger världsmästaren Choi etta före Torbjörn. Trea ligger Jaspers som i och med segern klättrade förbi både Mercx och Caudron. Haeng Je Kim är 3poäng efter top 12 men kommer med all sannolikhet att hamna där i nästa World Cup.

Skribent: David Pennör