Blomdahl världsetta igen!

17 FEB 2013 17:41
Torbjörn Blomdahl, 50,är ny världsetta på rankingen i 3-vallars carambole efter att ha vunnit den första World Cup-tävlingen i Antalya, Turkiet. Genom att ha spelat fantastiskt bra under hela tävlingen så var det nog rättvist att han vann finalen mot fransmannen Jeremy Bury med 40-29 på 22 stötar.
  • Uppdaterad: 18 FEB 2013 19:51

Finalen var jämnt fram till paus då Bury ledde med 20-17. Efter pausen drog Tobbe fram en högre växel och Bury kunde inte riktigt inte hinna med. I och med segern tog svensken över tronen från belgaren Frederic Caudron, som helt överraskande sensationellt åkte ut i första omgången mot Ahmed Alp, Turkiet, med under ett i snitt! Nu hade Tobbe ett gyllene tillfälle att ta över och han tog vara på det på det bästa sättet.

Fram till finalen sopade han banan med colombianen Romero med 40-13 på 12 stötar! I 16-delen besegrade Tobbe belgaren Roland forthomme med 40-34/28 och i kvarten koreanen Kim med 40-34/30 innan han vann det sista hindret till finalen mot ytterligare en belgare, Eddy Mercx med 40-28/17.

Fransmannen Bury på den andra halvan spelade också väldigt bra fram till finalen, där han bla besegrade en av de bästa spelare just nu, holländaren Dick Jaspers, med 40-23 på 12 stötar! Det var många som trodde att finalen skulle vara väldigt jämnt och underhållande. Men Torbjörn ville annat! Grattis till segern, Tobbe!

Fyra spelare från Sverige var med och kvalade till huvudtävlingen men lyckades inte ända fram. Mikael Nilsson blev 43:a med snitt på 1.306, David Pennör på 62 med 1.108, Nalle Olsson på 111:e med 0.866 och Bo Gustavsson på 120:e plats med 0.801. I år kommer det att arrangeras 4 World Cup (Antalya,Turkiet, Seoul,Sydkorea, Aten,Grekland och Hurghada,Egypten). Nästa vecka den 22-24 februari spelas VM för landslag i Viersen, Tyskland med Tobbe och Micke för Sverige. Där får vi önska dem all lycka till! För mer info gå in på umb.org eller eurobillard.org och klicka på respektive tävling.

Skribent: David Pennör