Blomdahl världsmästare!

05 DEC 2015 21:29
Blomdahl, Blomdahl, Blomdahl. Vad ska man säga? Ett jättestor grattis till världsmästerskapstiteln!!! Finalen blev rena gastkramande i alla kategorier. Både koreanen Kang och Torbjörn började finalen väldigt trevande och nervöst och många väntade på att någon av dem skulle våga och rycka ifrån.
  • Skapad: 05 DEC 2015 21:29

Koreanen verkade ha partiet under kontroll och ledde komfortabelt med 25-13/17 innan paus. Efter det så tappade Kang lite av sitt spel och Torbjörn kunde närma sig. När koreanen gjorde matchbollen så trodde många nog att det var den nye världsmästaren, men icke sa Nicke! Torbjörn gjorde en serie på 6 i efterstöten och därmed fick oavgjort. Stående ovationer för en sån fantastisk upphämtning!

Nu gällde det shootout, vilket innebär att den spelare som gör högsta serie på sin stöt vinner. Kang började och gjorde sin öppningsstöt men missade den andra! Nu behöver Torbjörn bara göra 2 poäng på sin stöt. Han gjorde öppningsstöten men fick ett svårt läge för att göra den andra. Helt tyst i publiken och efter en fantastisk och svår stöt lyckades Torbjörn göra den andra poängen! Stående ovationer och en helt överlycklig Torbjörn med höjda armar tog emot hyllningarna!

Senast Torbjörn vann VM var 1997 i holländska Grubbenworst! Den 5:e i ordningen! Sanslöst!  Ännu en gång: En jättestor grattis till VM-guldet, Torbjörn Blomdahl!

Skribent: David Pennör