Caroline Roos drottning av Italien

22 JAN 2012 18:10
Caroline Roos vinner i övertygande stil damernas första europaranking-event i Ialienska Bolzano, Womens Italy Open i 10-ball. Louise Furberg kämpade till sig en stark femteplats trots svår magsjuka i samma tävling, imponerande minst sagt.
  • Skapad: 22 JAN 2012 18:10

Hela 40 damer deltog i årets första rankingevent. I kvartsfinalen ställdes Caroline mot förhandsfavoriten Ina Jentschura från Tyskland. Underläge 3-6 vändes till seger 7-6. I semifinalen besegrades ryskan Seroschtan med siffrorna 7-3. Seroschtan som tog silver i 10-ball och brons i 9-ball på senaste EM:et. I finalen väntade hemmaspelaren Sara Iannini från Italien, spel mot ett mål till klara segersiffrorna 7-3! Historisk första seger för Caroline Roos nu när europatouren återupptas för damerna. Detta är den andra internationella titeln, tidigare i höstas vann Caroline även Finland 10-ball Open.

Louise Furberg visar återigen sin styrka när hon trots sjukdomsbesvär krigar till sig en femte plats. En tuff förlust i kvartsfinalen med 7-6 mot slovenskan Gardisnik. En match hon förmodligen vunnit om hon fått vara frisk. Både Louise och Caroline visar att oavsett vad så ger de aldrig upp.

Även Ann-Sofie Löfgren tog sig vidare till de sista 16 på söndagen men fick där respass av Caroline i 8-delen.

Övriga svenskor på plats åkte ut i lördagens gruppspel, Annika Nilsson, Jessika Nilsson och Monika Margeta.

Skribent: Kurt Roos