Chamat trea i Tyrolen

02 JUN 2012 15:55
Marcus Chamat går från klarhet till klarhet just nu på den Europeiska biljardscenen. Denna gång en tredje plats på Euroturen i Österrike och med det närmar han sig topp 5 på rankingen! Detta på vad som kallas världens hårdaste tour.
  • Skapad: 02 JUN 2012 15:55

Hela Team Sweden tar även mark på touren nu. Både Tomas Larsson och Jim Chawki slutade på en 49:e plats här i Österrike efter tunga 8-9 förluster i sista matchen. Men visar att det är här och kan slå de bästa. Gerwén såg strålande ut tills han mötte greken Kazakis. Ingen utdelning på sprängningarna medans allt flöt på för greken. En 65.e plats för Gerwén liksom även för Jan Lundell. Lundell visade upp spel i världklass i perioder, tyvärr kom även perioder med mindre bra spel. Men visar att kvaliten finns där. Senharip Azar kom aldrig riktigt in i denna turnerinen och slutade på 97:e plats.

Chamat_jun2012

En av det bästa biljardmatcher som setts live var definitivt 16-delen mellan Marcus Chamat och Dimitri Jungo. Jungpo rankad tvåa i Europa. En match som innehöll defensivspel i absolut världsklass. Går inte att beskriva i ord de stötar båda presterade i pressade lägen. Som Marcus själv sa efter matchen om en av sina klockrena safestötar "jag hoppades bara att han inte skulle göra bollen", för även om det var bäcksvart för någon av spelarna kontrade både med att antingen gå två-tre vallar före och sätta bollen eller lämna bäcksvart tillbaka. En match som man önskar alla att få se.

Resan började annars med oro i laget. Larsson hade svåra smärtor i ryggen och Chamat har fått känningen i sin armbåge igen. Vi fick hjälp av hotellet med att få en läkartid för båda på sen eftermiddag på onsdagen. Bra medicin ordinerades och båda kunde spela med ytterst lite besvär. Nu gäller det att kurera båda inför den hektiska sommar som väntar.

Skribent: Kurt Roos