Chawki försvarade SM-titeln

26 FEB 2012 20:28
I ett av det hårdaste och största startfälten på 35 år i SM 14-1 försvarade Jim Chawki sin titel från föregående år. Årets hetaste spelare så här långt, Tomas Larsson plockade hem silvermedaljen.
  • Skapad: 26 FEB 2012 20:28

Hela 61 spelare kom till start när årets Svenska Mästerskap i 14-1 spelades i Stockhom den gångna helgen. Största startfältet sedan 1978! Men framför allt har det, vågar vi påstå, aldrig vart sådan bredd kvalitetsmässigt. Finalen mellan Jim Chawki, BK Milen och Tomas Larsson, Gävle BK höll minst lika hög klass som en EM-final. Efter en serie på 84 bollar kopplade Larsson greppet med ledning 84-28. Chawki går in och gör en serie på 57 till ledning 85-84 då han tvingas till en defensiv stöt. Larssons svar blir inte till räckligt bra och Chawki har klar boll, och går ut med en stöt på 40 bollar till seger 125-84.

Bronsmedaljörer blev Kevin Zarekani, BK Milen och på allvar comebackande Ulf Hjälmvall, Katrineholms BK.

Larsson_feb2012
Tomas Larsson är i och med andra platsen ny Sverige-etta, och med två deltävlingar kvar av Simonis Swedish Pool Tour huvudfavorit till slutsegern.

Skribent: Kurt Roos