China Open en stenhård affär

15 SEP 2012 04:50
För första gången på några år hade vi äntligen svenskt deltagande igen i World 9-ball China Open. Och inte bara en spelare utan tre som kvalificerat sig för platser till denna stenhårda tävling. Till skillnad från VM tilldelas spelare enbart plats till denna tävling på sin ranking enligt WPA eller EPBF, detta i kombination med i dessa sammanhang små startfält gör att motståndet från match 1 är tuffast möjliga.
  • Skapad: 15 SEP 2012 04:50

Bland det 64 startande herrarna deltog Marcus Chamat och Andreas Gerwén samt i damernas startfält på 48 spelare fanns Caroline Roos med. Alla tre stod för en mycket stark insats i tävlingen, namn som bl a Nick Van den Berg och Mark Gray försvann i två raka.

Andreas Gerwén stod för en av sin karriärs bästa insatser i sin första match mot självaste Dennis Orcollo (PHI). Hårt hela vägen fram till 8-8 då Andreas spränger och dukar av för seger 9-8, många hade visat nerver i det läget i sin debut i dessa sammanhang men inte Andreas inte. I sin andra match lossnade inte spelet på samma sett och Yang från Taiwan kunde vinna med 9-5. Nästa match som var gruppfinal på förlorarsidan stod självaste världssexan och vm-tvåan i 9-ball Le Hewen (CHI) för motståndet. Trots en tuff start och underläge 0-4 kämpade Andreas vidare och lyckades ta de nästa fem poängen och ledning med 5-4! Sen visade sig kinesens rutin och starka safespel vara avgörande, Hewen vänder och vinner med 9-6. En strålande debut dock för Andreas och en 33:e plats med lite mersmak.

En 33:e plats blev det även för Marcus Chamat som i sin första match mot Lee van Corteza (PHI) med 9-5. En jämnare match än vad siffrorna säger, tyvärr fick inte Marcus tillräckligt bra utdelning på sina sprängningar vilket var avgörande. I nästa match såg det däremot helt annorlunda ut, mot Albin Ouschan (AUT) bestämde Marcus från rack 1 och kunde komfortabelt vinna med 9-5. Nu väntade taiwanesen Wei i final på förlorarsidan. Wei som var en av medlemmarna i Taiwans lag som vann VM för lag i Peking tidigare i år. Här gick allt fel från början till slut, återigen fick inte Marcus någon utdelning på sprängningen medans Wei var 100%. Och när Marcus väl fick ett läge i slutet på matchen ville det sig inte. 1-9 och turneringen över även för hans del.

Caroline Roos visade än en gång att hon börjar växa in i dessa sammanhang, i en väldigt tuff grupp inledde hon med seger över Huey från Singapore innan det var dags att möta Kinas största stjärna i biljard, även större än någon herre, Pan Xaoting. Matchen spelades självklart på tv-bordet live inför miljontals tittare här i Asien. Xaoting gjorde inga misstag medans Caroline inte fick till det de få gånger hon fick komma till bordet, 7-0 till Xaoting inför publikens jubel. På förlorarsidan stod nu kinesiskan Jiang Teng för motståndet, ännu en tuff motståndare. Men nu fick Caroline till sprängningen och spelet och kunde komfortabelt vinna med 7-4. Även i nästa match, som var ett revanschmöte mot Huey höll hon i spelet och vann änu lättare med 7-3. Återigen match på arenabordet, nu mot kinesiskan Siming rankad tvåa i världen. En fantastisk uppvisning av kinesiskan fick vi se. Hon sprängde och rensade alla sina fyra sprängningar medans Caroline fick tre torrsprängningar, 0-7 på mindre än 30 minuter och Caroline fick i princip aldrig chansen att spela. Men en fin 17:e plats i denna turnering får ändå ses som karriärens bästa resultat i ett WPA-event.

Mer finns att läsa på Team Sweden https://iof1.idrottonline.se/SvenskaBiljardforbundet/TeamSweden/Blogg/ samt på förbundets fb-sida

Skribent: Kurt Roos