Dags för EM i carambole

22 MAJ 2012 12:46
Nu på torsdagen den 24 till söndag den 27 maj spelas Europamästerskapet i 3-vallars carambole i Istanbul, Turkiet. Sverige ställer upp med två spelare, SM-finalisterna Torbjörn Blomdahl och David Pennör. En helt ny spelsystem ska införas i tävlingen av CEB, dvs istället för 3- och 5-setare till 15 så spelar man till 30 poäng i gruppspel och 40 i finalomgångarna.
  • Skapad: 22 MAJ 2012 12:46

Till tävlingen införs även timeklocka, där varje spelare har 40 sek på sig vid varje stöt. EM:et spelas i 8 4-mannagrupper, där 1:an och 2:an går vidare till 16-delen. Torbjörn Blomdahl har Nikos Polychronopoulos, Grekland, Radek Novak, Tjeckien och den danske Tony Carlsen. David hamnade i en svår grupp med Filipos Kasidokostas, Grekland, Jerome Barbeillon, Frankrike och hemmaspelaren Cenet Lufti. Alla matcher kan ses live på kozoom.com för premium pass-medlemmar men alla resultat och spelschema kan ses av alla på hemsidan. Vi får önska Torbjörn och David ett stort lycka till i tävlingen!

Skribent: David Pennör