Dags för SM i 3-vallars

06 JAN 2013 10:20
Den 17-20 januari arrangeras det svenska mästerskapet i 3-vallars carambole i Helsingborg. Tävlingen börjar kl 12 på torsdagen där de 12 främsta spelarna i Sverige gör upp om mästerskapet. Stor favorit som vinnare är återigen Torbjörn Blomdahl, som nu är rankad tvåa i världen.
  • Skapad: 06 JAN 2013 10:20

Kanske kan Mikael Nilsson, Malmö, den främste utmanaren till Torbjörn att vinna tävlingen, störa och roffa åt sig bucklan? Eller varför inte David Pennör, Helsingborg? Två år i rad har han förlorat finalen mot Torbjörn, tredje gången gillt? Starka outsiders som Peter Lohmander(BKB), som vann den totala rankingen i år, och Nalle Olsson(BKB), tvåa i rankingen, kan mycket väl sticka upp!

Tävlingen spelas på 4 dagar. De två första dagarna spelas i gruppform, 2 6-mannagrupper, där alla möter alla till 40 poäng. Nytt för tävlingen är att spelarna får 40 sekunders betänketid vid varje stöt, tack vare att tidsklocka ska hålla reda på tiden. På lördag och söndag spelar man kvarts- semi och final med bäst av 5 set till 15.

Grupperna i SM är detta: grupp 1 Torbjörn Blomdahl, BKB, Peter Lohmander, BKB, Björn Lohmander, BKB, Peter Palffy, BKB, Torsten Svendsen, Malmö och kvalspelare 1. I grupp 2  Mikael Nilsson, Malmö, David Pennör, BKB, Nalle Olsson, BKB, Henryk Kalita, Stockholm, Tay Quoc Co, Malmö och kvalspelare 2. Tävlingen är öppen för alla biljardintresserade människor att besöka med gratis inträde... så har ni vägarna förbi biljardhallen i Helsingborg... passa på och se på riktigt bra och spännande biljard på högsta nivå! Helgen innan är det öppen kvaltävling till SM i Malmö, där finalisterna får spela årets SM.

Skribent: David Pennör