Dam-SM en succé

04 JUL 2013 18:05
Biljardens premiär på SM-veckan med damernas mästerskap i 8-ball och 10-ball blev till en mindre succé. 2-3 juli avgjordes dessa mästerskap på en uppsatt arena på köpcentret Eurostop i Halmstad.
  • Skapad: 04 JUL 2013 18:05

SMvecka2013_2

Publikt vart detta större än vad som vi hade förväntat oss på förhand. Uppskattningsvis passerade drygt 2 000 personer arenan per dag och många stannade till och följde spelet med stort intresse. Att publiken kom så nära idrotten uppskattades mycket och mellan matcherna fick både spelare och funktionärer svara på frågor från många intresserade.

SMvecka2013_3

Press och media var nästan alltid närvarande i någon form. Här intervjuas Caroline Roos av Svt. Ett reportage som kommer sändas under helgen och kommer även finnas tillgängligt på Svt Play.

Ett reportage ni absolut inte får missa är det om Louise Furberg som ligger på SM-Veckans hemsida. Louise alltjämt en hungrig tiger. Reportaget finns att läsa här!

Utöver detta finns det artiklar i flera dagstidningar som Hallandsposten, Helsingborgs Dagblad m fl och vill ni lyssna på ordföranden Kurt Roos intervjuas live i P4 Halland kan ni klicka här och spola fram till ca 16:30 in i sändningen. På SM-veckans inledande presskonferens, som kan ses här, ser ni Magnus Andersson presentera biljarden ca 58:30 in i programmet.

SMvecka2013_4Bara att se biljardens livescore sida på en av skärmarna i det stora presscentret där reportrarna från alla de stora tidningarna sitter var ett stort steg framåt.

Den uppmärksamhet som sporten, deltagare och funktionärer fick av publik, press, Riksidrottsförbundet, Eurostop och Quality Hotel var helt fantastisk och lämnar ett sug efter mer. För att citera Ann-Sofie Lögren "Kan vi inte ha SM-vecka varje vecka"...

Var det ingen som vann?
Ja i all denna lite för oss overkliga värld så var det ändå för damernas SM vi alla var där. Louise Furberg är tillbaka starkare än på länge och tog hem ännu ett SM-guld i 8-ball. Furberg spelade på en hög nivå genom hela tävlingen och vann mycket rätttvist denna historiska guldmedalj. Den första guldmedaljen som delats ut för biljard på RF:s och Svt:s SM-vecka!

SMveckan2013_6Martine Christiansen försvarade sitt guld från förra året i disciplinen 10-ball. Efter en lite tuff inledning första dagen kom hon tillbaka starkt i 10-ball och vann sitt andra guld i disciplinen. Detta var också det som krävdes för att sluta etta på damernas ranking denna säsong.

Jämnaste spelaren dessa dagar var Helena Benjamin som bärgade dubbla silvermedaljer. En stark prestation under dessa lite ovana omständigheterna.
Alla resultat från damernas SM finns här

Åter till den inledande bilden, stort tack från Svenska Biljardförbundet till er som gjorde detta möjligt. Bild fr v: Magnus Andersson, Louise Furberg, Sara Trangärd, Ann-Sofie Löfgren, Caroline Roos, Helena Benjamin, Tom Eksell, Svens Ljughagen. Saknas på bilden Martine Christiansen och Kurt Roos. Ett stort tack även till Bojan Stefanov som ej kunde vara på plats men som stöttat projektet.

Avslutningsvis en jätte-eloge till Biljardexperten AB, Eurostop och Quality Hotell som gjorde detta möjligt och tog hand om oss alla.
logos_smvecka

Skribent: SBF