Dam & U 21-SM i snooker

19 MAJ 2014 17:58
Den Första av 5 SM-finaler på snookerhallen är nu färdigspelad. I Dam SM finalen möttes samma trägna par som spelade final året innan, och året innan det. Jag vet inte hur många gånger de två damerna har mötts i en SM final men innan dagens final ledde Helena över Ann-Sofie med 8-6 i antal SM-titlar.
  • Skapad: 19 MAJ 2014 17:58

Det här året var det Helenas tur att vinna. 3-1 blev det. Ann-Sofie öppnade bäst, vändningen kom i andra frame som gick till svart. Ann-Sofie hade flera goda chanser att sätta den och gå till en 2-0 ledning men det blev Helena som till slut rullade i den och samtidigt nästan förlöpte i miljön, 1-1. Ett låååångt 3:e frame tog hon också fram till en 2-1 ledning. Någonstans här såg det ut som om orken tröt för Anfi och 3-1 blev det ganska snart därefter.

På söndagen var det dags för semifinal och final i U-21 (junior-SM). Lite manfall var det i tävlingen men det berodde inte på bristande intresse från juniorerna utan på en planeringsmiss från ledningen. Ben och Simon som båda var titelaspiranter befinner sig i Abu-Dabi och spelar junior-VM. I deras frånvaro blev det en ganska enkel resa fram till semifinal för de andra två favoriterna, Belan och Arpat. Belan vann sin semifinal med 4-0 mot blott 12-årige Andrei Nasibov. Andrei hade häng i tredje frame och ledde med 31 poäng med bara färgerna kvar men Belan lyckades få in två snookers och rensade sedan av från brun för 3-0. Fjärde frame gick sedan ganska snabbt.

Arpat hade betydligt större problem i sin semifinal mot Watcharawut Kaengkhan från Thailand. Han tog snabbt ledningen med 2-0 och det såg ut att bli en ensidig affär, men Watcharawut  kontrade och gick upp till 2-2. Ett tight 5:e frame följde som Arpat till slut vann på svart boll. Det sjätte framet gick också till svart boll, trodde alla, men när Arpat sänker rosa boll med sidskruv för att komma ned till svart så dränker han vit i svarts vänstra hörn. Watcharawut sänker sedan en lång rosa för framevinst. Arpat vinner till slut med 4-3 efter ett väldigt dramatiskt och nervöst sista frame med en hel del missar och märkliga beslut från båda håll. En fin långpot på brun följt av blå och rosa avgjorde framet.

Efter lite om och men blev det till slut de två favoriterna i final. De har mötts vid ett antal tillfällen de senaste åren och det brukar bli jämnt när de möts. Så även den här gången, de följdes åt fram till 4-4. Spelet var av hög kvalitet med mängder av mellanhöga breaks (30-50). En 40-poängs ledning betydde inte så mycket i den här matchen. Normalt kan man känna sig rätt säker i en svensk snookertävling om man tar en tidig 40-poängsledning. Men det var slag och kontraslag i en aldrig sinande ström: (61, 50, 47, 46, 43, 39, 37 samt ett antal 30+ serier ovanpå det).

juniorSm

Vem vann till slut då? Fjolårsfinalisten Arpat Pulat (till höger) drog till slut det längsta strået och gjorde matchens sista 30+ serie. Grattis Arpat till ditt första SM-tecken!

Skribent: Jonas Fahlander