Dansk dominans i NM i 3-vallare

17 OKT 2017 20:54
Sju svenska spelare slogs med de bästa deltagarna från Norge, Danmark och Finland om titeln Nordisk Mästare i 3-vallars carambole.
  • Uppdaterad: 17 OKT 2017 21:08

I det tredje nordiska mästerskapet i 3-vallars carambole individuellt, som hölls 6-8 oktober i Köpenhamn, Danmark, gjorde de svenska deltagarna en godkänd insats. Sju spelare för Sverige (Tai Tran, Lars Ringby, Anders Kall, Manuel Orrellana, David Pennör, Nalle Olsson och Peter Lohmander) kämpade tillsammans med de bästa spelarna från Danmark, Finland och Norge om den åtråvärda titeln som Nordisk Mästare. Tävlingen var mycket väl organiserad med bra publik och mediabevakning. Mästerskapet kunde följas live på Youtube och Cuescore.com samt på ddbu.dk och Facebook.

Tävlingen dominerades stort av danskarna. Fjolårets segrare Lars Dunch var favorit att försvara sin titel men föll lite överraskande i åttondelen mot landsmannen René Hendriksen med 18-40. Andra favoriter var Brian Knudsen (semifinalist), danske mästaren Allan Schröder (semifinalist) och Thomas Andersen. Samtliga semifinaler i årets mästerskap bestod av danskar.

Bäst av svenskarna var David Pennör som föll med en hårsmån i kvartsfinalen mot Allan Schröder efter ett gastkramande parti som avgjordes av shoot-out. "Jag låg under stort med 5-20 i paus men tog mig samman och lyckades faktiskt vända matchen till 40-38”, säger David. ”Men då Allan hade sista stöt gjorde han de 2 poängen till ett oavgjort och shootout. Tyvärr missade jag den andra poängen trots ett väldigt bra läge och blev rent sagt p***förbannad på mig själv! Jag föll med flaggan i topp i alla fall. Starkt av Allan också att komma tillbaka och vinna på shootouten."

Lars Ringby och Manuel Orrellana lyckades tyvärr inte nå 16-delen för den här gången. Övriga svenskar förlorade i åttondelen: Nalle Olsson förlorade sin match mot Brian Knudsen med 24-40, Tai Tran mot Jan Clausen 31-40, Anders Kall mot Tony Carlsen 8-40 och Peter Lohmander förlorade sin match mot Martin Olesen 29-40.

Den som vann hela tävlingen var Tomas Andersen som finalslog sin landsman Martin Olesen i en jämn och tuff final med slutsiffrorna 40-36. Ett stort grattis till guldet Tomas Andersen!

Roligt också att både ordföranden i det svenska Biljardförbundet, Eva Viding Bussell, och ordföranden för Carambolekommittén Bo Svensson var på plats i Köpenhamn och hejade på!

Skribent: David Pennör