Derizinski var snäppet bättre än motståndet

16 APR 2013 22:49
Då var det åter dags för en ny upplaga av klass 1. På nätet kunde man se att det fanns 18 anmälda, däribland en av Sveriges genom tiderna bästa snookerspelare Bengt Björkman, sjufaldig SM-mästare, som äntligen börjat träna lite igen. Tyvärr var han tvungen att avanmäla sig och vi var kvar med 17 deltagare, vilken innebar att vi skulle få en hängmatch i första omgången.
  • Skapad: 16 APR 2013 22:49

Till tävlingsledningens stora ”glädje” var det också denna match som skulle visa sig ta längst tid då andra seedade Martin Linderoth mötte Daniel Derizinski. Matchen slutade 2-3 och avgörande framet bjöd på stor dramatik. Tillslut behövde Daniel endast rosa för att vinna och han lyckades potta den, men förlöpte med vit i miljön. Daniel skakade på huvudet och Martin såg mest förvånad ut över att vara kvar i matchen. Boll i hand men vad gjorde Martin? Han tog i för fullt och sänkte vit, boll i hand till Daniel. Ett par stötar senare dränkte Martin vit igen och behövde nu plötsligt snooker för att kunna vinna. Det fick han aldrig och Daniel var klar för sista 16. Även Sven-Olov Bergqvist bjöd på en skräll i första omgången då han lyckades besegra tredje seedade junioren Johan Lindqvist med 3-1. Bägge seedade spelarna på nedre halvan alltså utslagna tidigt. Övre halvan bjöd inte på lika många skrällar och dem bägge seedade spelarna var klara för semifinal.

På söndagen hade vi alltså Joakim Törnell (första seedad) mot Per Oscarson (4e seedad) i den ena semifinalen och i den andra möttes Daniel Derizinski och Jonas Falander. Domare var Anton Andersson och Bairaq Al-Urfy. Det var länge sedan vi hade en klass 1 utan en ända junior i semifinal, förutom domarna såklart. Redan på lördag kväll kunde man på Per Oscarsons facebook-sida läsa ”kan jag spela som idag tror jag att jag kan gå hela vägen!” och formen verkade sitta kvar. Han slog ut första seedade Joakim Törnell i en hård kamp som slutade 3-2. I den andra semifinalen försökte Jonas Falander bjuda upp till kamp, men Daniel Derizinski var snäppet bättre och när det dessutom inte riktigt rullade Jonas väg stod det klart att finalen skulle komma att spelas mellan Per och Daniel.

Inte heller finalen bjöd på något utmärkande spel, undertecknad fråga spelarna ifall dem ville att något speciellt skulle nämnas av finalen men båda insisterade att endast nämna resultatet var nog. Daniel var genomgående bättre i hela matchen och vann finalen ganska bekvämt till slut. I väntan på att denna artickel och resultatet skulle publiceras kunde man åter på Pers facebook-sida ha fått reda på resultatet då han skrev ”Förlorade finalen m 4-1 tyvärr, men han var bättre helt enkelt. Nöjd med tävlingen ändå”.

Vi vill från tävlingsledningens sida gratulera Daniel Derizinski till en välförtjänt seger av helgens upplaga av klass 1. I och med detta går han även upp i topp 24 på rankingen med endast en elittävling kvar för säsongen innan det är dags för alla dem olika SM grenarna. Detta innebär för Daniels del att ifall han troligen inte behöva kvala till öppna SM som spelas 6-9 juni. Vi vill även gratulera Per för sin andra plats och en bra turnering över lag. Vill även passa på att tacka junioren Anton Andersson för sina domarinsatser i både semifinalen och finalen.

Skribent: Suleman K Salam