Dubbelslag på nio

20 OKT 2012 10:28
Både Marcus Chamat och Andreas Gerwén slutade på 9:e plats i årets sista Eurotour som spelades på Norra Cypern. I en fantastisk miljö stod de svenska för en riktigt habil insats.
  • Skapad: 20 OKT 2012 10:28

Båda två marsherade fram på vinnarsidan fram till slutspelet och väl där tog de sig bekvämt vidare till sista 16. Gerwén besegrade på vägen spelare som Roman Hybler och Mark Gray innan det tog stopp mot Bruno Muratore med minsta möjliga marginal. Muratore hade marginalerna med sig i det sista lägget och slog ut Gerwén med siffrorna 9-8. Chamat besegrade på sin väg fram bl a Manuel Gama och Oliver Ortmann. Tyvärr tog det stopp i 8-delen mot vasse Artem Koschovyi från Ukraina. Men en än gång visar båda att det är etablarerade i den absoluta Europatoppen.

Christopher Koba som gjorde sin första Eurotour på länge tog en mycket fin 17:e plats, i 16-delsfinalen mot tysken Dominik Jentch tog det stopp med siffrorna 6-9. Jyri Halttu som växer för varje Eurotour slutade på 33:e plats med mersmak. I gruppfinalen på förlorarsidan stod självaste Ralf Souqet för motståndet. Souqet fick en bra start och gick till ledning med både 6-1 och 8-4, men Jyri gav inte upp och med fantastiskt bra spel tog han sig upp till 8-8. Även i sista läget var Jyri stark och hade matchen klar då första misstaget på lång tid kom på boll nummer 8 och Souqet kunde komma till bordet och avgöra.

I sanningens namn skall tilläggas att det denna Eurotour saknades en 40-50 spelare vilket gjorde grupperna något ihåliga fram till sista 32. Spelare som Van den Berg, Boyes, Shaw, Cohen, Appleton, alla polacker m fl saknades av olika anledningar denna gång. Men det till trots skall de chanser man får förvaltas och det gjorde dom svenska på ett mycket bra sätt.

Skribent: Kurt Roos