Dubbla EM-brons

02 AUG 2010 13:50
Både Jim Chawki och Daniel Tångudd lyckades med bedriften att vinna brons i ungdoms-EM under söndagen. Jim i juniorklassen och Daniel i pojkklassen.
  • Skapad: 02 AUG 2010 13:50

Kvartsfinaler i 10-ball! Jim såg lite vinglig och nervös ut mot österrikaren Marco Teutscher men lyckades mycket tack vara bra sprägningar vinna med 7-5, medaljen säkrad. Äntligen lyckades Jim bryta den magiska kvartsfinal barriären i junior EM. Daniel spelade samtidigt en nervös och jämn match mot finländaren Jesse Hulltunen. Daniel avslutade mycket starkt med en 90 gradare på 9:an och perfekt löge på 10:an, andra medaljen säkrad!

I semifinalen ställdes Jim mot norrmannen Steffen Wolff som han förlorade kvarten i 14-1 mot. En mycket jämn match där norrmannen tog en tidig ledning, Jim hämtade upp underläget och sedan följdes spelarna åt hela vägen. Ett säkrare spel i avgörande lägen gjorde att Steffen vann med 7-5. Jim har nu vunnit 10 matcher och förlorat 2 – båda två mot samma spelare.......Jim vill ha revanch, det kan jag lova. Daniel ställdes mot Ungraren Bence Varga. Bence spelade med stort självförtroende och missade i princip ingenting och de få gånger han gjorde det så kom han undan....Daniel försökte göra allt rätt, men stundens allvar kom i kapp honom och nerverna gjorde så att det blev några onödiga dessäng missar. Bence utnyttjade det och vann med 6-2.

Resultatet av 10-ball turneringen blev 2 Svenska brons! Den svenska medaljtorkan på juniorsidan är över. Sist vi tog medalj i junior var Pontus Lagerqvist, silver i 8-ball 2006 i Ukraina och i ungdomsklassen var det Stefan Szot 2003 som tog brons i14-1.

Skribent: Kurt Roos