EM-GULD

22 APR 2013 10:08
EM 2013 avslutades med GULD till tjejerna i Lag. En fantastisk avslutning på ett fantastiskt EM både för Sverige och arrangörerna.
  • Skapad: 22 APR 2013 10:08

EM2013_dam1

EM-guld för Caroline Roos och Louise Furberg för Lag damer! I EM:s sista final bärgade dom guldet till Sverige på ett mäkta imponerande sätt. På vinnarsidan fram till gruppfinal efter segrar över Spanien och Norge med 2-0. Norge som tog silver förra året och som hade Line Kjorsvik i laget som precis vunnit guldet i damernas 8-ball. Det var en tuff match där Louise hade greppet i sin match mot Ine Helvik i 9-ball hela vägen till seger 7-4. Caroline hade en tuffare start i sin match mot Kjorsvik, underläge 1-4 som vändes till seger 6-4 i 8-ball. Just där kände vi att tjejerna är starka riktigt starka och detta kan bära till medalj.

I gruppfinalen ställdes tjejerna mot turneringens överraskning Bulgarien, en dramatisk match som slutade 1-1 och avgjordes på shootout. En shootout som om möjligt blev än mer dramatisk då Sverige har 4-2 inför sista rundan. Det räcker med att vi gör en eller att bulgariskorna missar en så är det klart. Men lite medaljfrossa kanske gör att båda tjejerna missar och båda bulgariskorna sätter sina och det går till sudden death. Här vägrade Louise och Caroline att vika ner och drog det längsta strået i denna rysare och semifinalplatsen var säkrad.

Regerande mästarinnorna från Polen väntade i semifinalen men det skrämde inte de våra. Caroline körde över Czuprynska med 6-2 i 8-ball, Louise hade det tuffare i sin match mot shotmakern Wesolowska där det blev förlust 4-7 och ännu en shootout. Wesolowska hade inför denna match inte missat en enda sådan stöt. Men här var det inget snack, Caroline vinner tekningen och väljer att börja. Båda sätter sina mitt i medans endast Wesolowska sätter sin och ledning efter omgång 1. Samma resultat i omgång 2 och ledning 4-2 igen inför sista omgången. Louise missar hårfint och hoppet lever för polskorna, men Czuprynska missar grovt och det är klart!

Finalen blev en ren uppvisning av Svenskorna. Caroline gör en av sina bästa matcher detta EM och vinner sin 8-ball mot Zlateva med 6-1. Louise har greppet på Levova från start till mål och vinner med 7-3 i 9-ball. Starkt lag som blir starkare tillsammans. En fantastisk upplevelse att åter se Louise överst på prispallen efter närmare 30 stycken EM tillsammans med Caroline som vinner sitt första EM-guld. Tack för uppvisningen tjejer!

Skribent: Kurt Roos