EM-brons i lag

08 APR 2016 23:14
De Svenska herrarna vann EM-brons i lag efter just en fantastisk laginsats. Alla fem herrarna i laget spelade minst en match på vägen fram till prispallen.
  • Skapad: 08 APR 2016 23:14

IMG_5180Laget från vänster: Daniel Tångudd, Christian Sparrenlöv Fischer, Marcus Chamat, Andreas Gerwén, Jim Chawki. Liggandes Team Leader Kurt Roos.

Skärmavbild 2016-04-08 kl. 23.19.14

De Svenska inledde med en skön 2-1 seger över våra grannar i väst, Norge. Formstarka Schjetne vart för svår för Gerwén, Jim dominerade sin match och Chamat avgjorde i en tajt match mot Mindreboe.

Skärmavbild 2016-04-08 kl. 23.19.34

I omgång två ställdes Sverige mot regerande mästarna Polen. Seger med 2-1 i en rysare. Jims vinst med minsta möjliga marginal över Kaplan och Chamats dominans mot Sniegocki var så underbar att se. En förlust här skulle inneburit match mot Österrike på förlorarsidan.

Skärmavbild 2016-04-08 kl. 23.19.51

Kvartsfinal mot Slovakien som på sin väg fram slagit ut Holland! 3-0 till Sverige efter ännu en rysare i Jims match, Chamat var aldrig hotat och Sparrenlöv Fischer kom i i laget och gjorde en jättematch. Allt detta i en match som gällde medalj eller inte.

Skärmavbild 2016-04-08 kl. 23.20.03I semifinalen mot guldfavoriterna Tyskland var det bara Jim som hade grepp om sin motståndare i starten. Souqet rann iväg snabbt mot Tångudd som var märkbart tagen av stunden. Filler som är så svår att få stopp på, rann också han iväg mot Chamat. Chamat kämpade sig tillbaka, men vid 5-6 då en safe inte vart som tänkt avgjordes i princip matchen. För att slå tyskarna måste alla tre vara på topp i sitt spel, idag var inte en sådan dag. Men bronsmedalj i lag är stort, första gången på över 10 år Sverige tar en medalj i lag för herrar.

Likaså är det en trupp med lägst medelålder Sverige haft på ett EM i modern biljardtid. Finns mycket att se fram emot från dessa herrar kommande år, ett lag med grymt bra sammanhållning. Ett riktigt team!

Stort grattis till bronset grabbar!

EM fortsätter med 8-ball lör-sön och 9-ball sön-tis. Följ alla resultat på europeanpoolchampionships.eu

Skribent: SBF