EM-silver till Chamat

01 APR 2012 19:19
Marcus Chamat krigade sig till EM-silver i 9-ball. Två lyckliga lirare som bärgat medalj till Sverige detta EM. Andreas Gerwén bronsmedaljör i 8-ball och Marcus Chamat silvermedaljör i 9-ball.
  • Skapad: 01 APR 2012 19:19

IMG_5297

IMG_5341

Marcus Chamat visar att det finns att åka med. Efter en bra höstsäsong internationellt ,som tagit honom tillbaka till topp-10 på europarankingen, krigar han även sig till silvermedalj i EM 9-ball.

I första slutspelsrundan där det är 64 spelare kvar var Marcus i det närmaste uträknad efter underläge 2-7 och 4-8 mot Strular från Litauen. Maken till kämpainsats och krig i blick vet jag inte om jag sett tidigare. Chamat vill inte avsluta sitt EM såpass tidigt. Med otroligt bra och taktiskt spel tar in poäng efter poäng, när Strular till slut får en chans att avsluta matchen är han nedbruten mentalt och klarar inte av att spela ut lägget vid 7-8. Det är det sista han ser av bordet. Marcus städar av de bollar som är kvar och vid hill hill är det Marcus som spränger och dukar av för seger 9-8 och publiken kokar av förtjusning. Efter detta spelar Chamat felfri biljard match efter match fram till finalen. En final som inte gick Marcus väg mot den heta spanjoren Fransico Diaz. Men sättet Marcus Chamat tog tag i denna turnering på och det världsspel som han bjöd på gör att det smakar lite guld om medaljen i alla fall. 113 spelare från 33 nationer slogs om medaljerna i disciplinen 9-ball.

Skribent: Kurt Roos