EM-truppen 2012 nominerad

28 DEC 2011 01:00
I mitten av mars spelas EM 2012 i pool. Ett av det största evenemangen i sporten varje år, denna gång står Luxemburg som värd. En bra bit över 200 deltagare väntas från över 30 nationer till 11 dagars tävlande.
  • Skapad: 28 DEC 2011 01:00

Till grund för uttagningen av spelare till EM i Luxemburg 2012 har följande faktorer tagits med i bedömningen. Internationella och nationella tävlingsresultat, träningsengagemang,  utvecklingskurva, rutin, laganda, inställning och jämnhet.  Vi har även vägt in vilka motståndare som spelarna har mött och i vilka sammanhang.

Man får komma ihåg att satsningen på Svensk biljardsport är ett långsiktigt projekt där EM bara är en av alla de turneringar som spelas under året. Vårt mål är att Sverige på sikt ännu en gång skall bli konkurrenskraftigt internationellt samt att spelarna skall känna tryggheten och styrkan i att ingå i ett team.

Truppen Herrar

Chamat_EM2010

Marcus Chamat
Allroundspelare med stort hjärta, fighting spirit och internationell erfarenhet. Han har påminnt alla detta år om hans styrka och uthållighet som gör honom till en mycket respekterad motståndare som näms med respekt i hela världen. Han är utanpå detta en mycket stark lagspelare som skapar god stämning i truppen.

Gerwen_Treviso2011

Andreas Gerwén
Allroundspelare som har tagit för sig ordentligt på den internationella arenan senaste halvåret.  Visat en kontinuitet och förmåga att lita på och hålla upp sitt eget spel oavsett motstånd och situation. Har  redan i år slagit flera världsnamn och tagit framskjutna placeringar på Eurotouren.

Sanne_Treviso2011

Senharip Azar
En spelare som har visat en hög och jämn nivå på spelet hela året. En fighter personifierad med mycket känslor för spelet. Har visat stigande form och tagit för sig och vuxit även han på den internationella arenan.  I sina bästa stunder kan han slå vem som helst i världen. Ingen motståndare går säker för denna kämpe.

Jim_Treviso2011

Jim Chawki
Har den senaste tiden åter igen visat vilken talang han besitter och vilken framtidsspelare han är. På stark framåtmarsh alla kategorier. Har visat att han kan besegra vem som helst i Europa och den internationella rutinen börjar göra sig rättvisa.

Truppen Damer

Carro_VM9ball_2011

Caroline Roos

Ingen kan ha undgått denna dams utvecklingskurva som pekar rakt upp. En mycket kompetent, målinriktad spelare som nu har tappat respekten för alla ”världsnamn” inom dambiljarden. En stark lagspelare och tillgång  i truppen. Har i år mognat vilket kan skådas bland annat på den svenska SPT rankingen.  Hon är ett talande exempel för vad målfokusering innebär.

Louise_nov2010

Louise Furberg
Allroundspelare med mycket högkvalitativt spel under västen.  Har i år visat målmedvetenhet och träningsvilja som aldrig förr vilket börjar ge resultat även siffermässigt.  Hon har kapacitet att besegra vem som helst på EM. Louise är en mycket god lagkamrat som skapar god stämning i truppen.

Truppen Rullstol

henke_mars2011

Henrik Larsson
En av världens absolut bästa spelare i klassen. Har senaste året fått en nytändning  och varit aktiv både på den nationella och internationella arenan och uppvisat mycket fint spel.  Med det spel han har i sig nu får de andra se upp i EM.

Skribent: Tom Eksell/Thomas Stadler/Kurt Roos