EM Carambolé

09 JUL 2010 16:44
Den 24-27 juni avgjordes individuella Europamästerskapet i 3-vallare i St. Wendel(Tyskland). Sverige deltog med 2 spelare i det 32 man starka fältet, Torbjörn Blomdahl och David Pennör.
  • Skapad: 09 JUL 2010 16:44

Turneringen spelades med 8 fyramannagrupper där de 2 bästa i grupperna gick vidare till 8-delsfinaler. David hade en supersvår grupp och spelade kanske inte riktigt upp till sin normala standard och fick tacka för sig denna gång. Tobbe som varit i Japan veckan innan EM och vunnit en stor inbjudningsturnering med de bästa japanerna och koreanerna och spelat med 2,0 i totalsnitt var laddad till tusen. Det fina spelet från Japan ville dock inte infinna sig, kanske lite jetlag, men han vann ändå sin grupp och gick vidare till 8-delen. I 8-delen mötte han spanjoren Javier Palazon, juniorvärldsmästare för några år sedan, och spelade fantastiskt och vann med 3-0 i set. Kvartsfinalen stod mot kompisen och den gamle trätobrodern Marco Zanetti från Italien. Det gick grus i maskineriet för Tobbe och han kom inte upp i den kapacitet han måste ha för att slå Marco, 3-0 till italienaren och adjö Sverige. EM vanns sedermera av Dick Jaspers från Holland efter fantastiskt spel hela turneringen och 2,168 i totalgenomsnitt, grattis Dick! Resultat för hela turneringen kan ses på: http://www.eurobillard.org/english/index.htm

Direkt efter EM åkte Tobbe till Nice för CRYSTAL KELLY TOURNAMENT en stor och pengastinn inbjudningsturnering där de tio bästa spelarna i Europa var inbjudna. Här spelade Tobbe heller inte riktigt upp till sitt bästa men tog sig trots det till final. Finalen stod mot en viss italienare, ja just det Marco Zanetti. De bägge kombatanterna spelade oavgjort 50-50 i finalen, och sudden återstod, nervöst. Sudden var en öppningsstöt och att göra så många som möjligt. Tobbe började och satte öppningsstöten men bollarna lade sig nästan omöjligt och han fick nöja sig med 1 poäng. Nu var det Marco som satte sin öppningsstöt och bollarna rullade upp till fint läge, nervöst, men en cool Marco lyckades göra poängen och vinna den viktiga turneringen. Skillnaden mellan första och andra plats var ca. 50 000 sek, öppningsstöt om 50 000, ja här gäller det att ha nerver av stål. Tobbes 3 internationella veckor var trots finalförlusten kanonbra och jag tror att han klipper dem nästa år!

Skribent: Mats Norén