EM individuellt i trevallare ingen svensk succé

15 APR 2013 09:49
Det blev inte vad Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson hade hoppats på när EM i carambole inleddes i Brandenburg(Tyskland).
Michael lyckades inte ta sig förbi kvalet till huvudturneringen. Han spelade inte alls upp till sin normala standard, men trots det var han bara en poäng från att gå vidare när han förlorade mot den danske mästaren Brian Knudsen med 29-30 i den avgörande kvalmatchen.
  • Skapad: 15 APR 2013 09:49

Till Mickes försvar kan sägas att borden här i Brandenburg är mycket svåra att tackla, inte minst tack vare den höga luftfuktigheten i lokalen, men det är som man säger lika för alla.

Tobbe förlorade sin första match i huvudturneringen mot sedermera finalisten Christian Rudolph från Tyskland med 40-32 på 21 stötar. Inget att säga om, Tobbe spelade med över 1,5 i snitt vilket för honom bara är okej, men vad göra när man gjort allt man kan.

Vi har här i Brandenburg fått se en av de bästa matcherna som spelats i trevallare, nämligen semifinalen mellan F. Caudron (Belgien) och M. Zanetti(Italien) 37-40 på 21 stötar. MZ leder i starten med 15-3, då går FC in och gör en serie på 28 (tangerat världsrekord) någon stöt senare gör MZ en serie på 13 och är tillbaka i matchen! MZ vinner sedan efter ett fantastiskt slutspel med superstötar hela vägen. FC satte ett världsrekord, nämligen att förlora efter att ha gjort 28 i en serie!!!!! Puhh…..vilken match!

I den andra semifinalen vann Tobbes baneman C. Rudolph lätt över unge holländaren G. Hofman med 40-23 på 41 stötar.

Finalen blev en ren utklassning från Marco Zanettis sida, C. Rudolph var totalt chanslös MZ vann med siffrorna 40-10 på 18 stötar.

Detta var 51-årige Marco Zanettis tredje stora titel på kort tid. Grattis Marco!

Skribent: Mats Norén