Ett steg bakåt, tre framåt! Genombrott för Svenska snooker juniorer!

04 DEC 2014 12:17
Det var mycket nu i november, amatör VM i Bangalore med Farhan Mirza och Jim Johansson som svenska representanter. Johan Hansson och undertecknad (delegat/ledare) var domare.
  • Skapad: 04 DEC 2014 12:17

Indien är som sagt otroligt och bisarrt, därmed lite ”to much” för en de fria viddernas Kiruna grabb. Kulturkrocken blev hård för Jim och det slog sig på snookerarmen, all träning med high score (140) osv. betydde föga i den nya kaosartade tillvaron. Det blev noll segrar och inte mycket boll gjorda.

Farhan är mer van och gick ur gruppen på ren rutin, men sedan blev det tvärnit. Inte mycket att skryta över. VM vinnare blev Kinas Yan Bingtao,  fjorton år gammal! Nu måste det väl ändå vara slut på kinesiska underbarn, förra året vann Zhou Yuelong, en femtonåring!

I övrigt, domarjobbet hade sina sidor, arenan var av det gamla kommando kommunistiska slaget, helt i cement och så spartanskt som det kunde bli. Kupoltaket måste ha vägt så där en trillion ton. Man bara tänkte , ” må det hålla tills vi drar härifrån!”. Servicerampen under taket var väl 20x60 m. och där var det spänt stora svarta dukar, snyggt tyckte man, softar ned och ger bättre inramning. Så var det inte alls, taket var tillhåll för kolonier av fladdermöss och duvor, dukarna var till för att hålla undan spill. Det hjälpte föga, redan match ett fick undertecknad bryta för bordsrengöring. ”batshit” förklarade den australienske spelaren. Två gånger blev domarkavajen prickad av duvskit och emellanåt singlade små fjädrar ned på bordet + duvbajs så klart. Bisarr upplevelse? Då har jag ändå inte berättat om gatloppet över den femfiliga dödsrännan mellan arenan och hotellet. Rödljus, övergångsställen??!! Nix!

Positiva minnen fanns så klart, undertecknad drog igång projekt utflykt för dagen då vi var lediga, naturreservat med tigrar, lejon och allehanda djungeldjur. Det blev jättelyckat, tyckte alla utom undertecknad som låg kvar i sängen med frossa!

Vi kunde inte åka hem fort nog och landade alltså i Svedala i söndags en bit efter lunch. På hemresan med Arlanda express slår jag på mobilen, vi skickade ju Nisse Böhling som ledare för juniorlandslaget till Riga och Baltic league Grand Final. Hur har det gått ?? Spelet var i full gång och faktiskt, Arpat Pulat och Benjamin Mc Cabe var bägge i semifinal!

Arpat vann sin semi på ett överlägset sätt, Benny hade mycket duktige Alexander Petrov (Rum) som motståndare. Ställningen var lika och skiljeframe, jag följde streamern, sittande med mobilen vid ”donken” på centralen. Benny rensar av med en serie på 111p, tillika personbästa. Helsvensk final alltså!! Den vanns av Benjamin med 4-2 och det kvittade vem som vann, det var en jättestor framgång för svensk Snooker och en stor motivations höjare för såväl grabbarna, som andra juniorer och även de ledare som i det tysta ändå är grunden för framgångarna. Härligt att vara tillbaka alltså, stort grattis till Benjamin Mc Cabe och Arpat Pulat men även till samtliga som har jobbat på juniorsidan.

Skribent: Kim Hartman