Ett steg framåt

16 JUN 2014 10:38
Helgens medlemskonferens var ett viktigt steg mot framtiden för biljarden som idrott. Elva föreningar var representerade denna dag som innehöll mycket informationsutbyte.
  • Skapad: 16 JUN 2014 10:38

Mycket av dagen handlade om idrottens organisation från Riksidrottsförbundet via Biljardförbundet och föreningarna ner till utövarna. Vilket ansvar och vilka uppdrag som ligger på de olika organisationerna. Ordföranden Kurt Roos gick igenom och presenterade Svenska Biljardföbundets olika arbetsområden, ramarna för dessa samt hur det utvecklats i olika grad det senaste åren. Det prioriterade och viktigaste områdena för biljarden som idrott belystes och diskuterades. Styrelsen fick en hel del feedback med sig i sitt fortsatta arbete.

Denna första medlemskonferens i detta formatet innehöll väldigt mycket information och en stor eloge till alla deltagarna som tålmodigt följde med i diskussionerna. Till nästa gång finns det utrymme för att arbeta mer med inriktning på worksshop, gemensamma mål för framtiden och utvecklande av ideér och tankar.

Styrelsen kommer att arbeta vidare med presentationsmaterialet från lördagens medlemskonferens och använda detta till en form av basutbildning för medlemsföreningarna i förbundets regi. Planen är att hålla denna utbildning både i den norra och södra regionen samt att det skall vara obligatoriskt för alla föreningar att vara representerade.

Sammanfattningsvis var det en lyckad dag där vi fick en ökad förståelse för förbundets och föreningarnas roll och ansvarsområden, konstruktiva diskussioner och framförallt en start till ett nätverkande och kunskapsutbyte mellan föreningarna.

Styrelsen tackar ännu en gång alla deltagarna för en lyckad medlemskonferens och ser med tillförsikt fram emot hur detta forum i framtiden kan komma att bli en av det viktigaste byggstenarna för biljardens utveckling som idrott.

Skribent: SBF