European Team / U 21 på Malta

06 APR 2011 10:21
Suleman K Salam och Bairaq Al Urfy som så framgångsrikt försvarat de svenska färgerna här nere på Malta är nu båda tyvärr ute ur turneringen. Bairaq fick en ganska tuff lottning i engelsmannen Sam Harvey som blev för svår med ett gediget safety-spel och ett stabilt pottande. Denne följde idag upp med att slå ut en av förhandsfavoriterna, det ständiga underbarnet Luca Brecel från Belgien. Suleman slog igår tysken Roman Dietzel i sextondelen med klara siffror 4-1 och ett mycket behärskat och taktiskt spel. Men idag tog det roliga slut mot den spenslige polacken Kacper Filipiak som vann med klara 4-0. Både Bairaiq och Suleman skall dock känna sig stolta över sin insats härnere, de har vunnit en hel del respekt för sitt sätt att genomföra matcherna. Sverige har ett mycket kompetent juniorlandslag som kan utmana de flesta av länderna i Europa.
  • Uppdaterad: 07 APR 2011 08:39

2011-04-06
På soliga Malta har nu slutspelet börjat för att till slut kora en slutsegrare i de olika klasserna. Tyvärr blev det svenska laget bestående av Farhan Mirza, Mats Eriksson och Jim Johansson sent igår utslagna av Skottland med de klara siffrorna 8-2. Det svenska laget hade fram till dess spelat riktigt bra stundtals, men inte riktigt haft det extra lilla flytet då inte mindre än fyra matcher förlorades i skiljeframe 10-9! Hade man vunnit någon eller några av dessa så hade man med största sannolikhet fått en enklare motståndare än skottarna, förövrigt samma lag som de våra fick kapitulera mot senast det begav sig på Malta.

2011-04-05
De svenska juniorerna Suleman K Salam och Bairaq Al Urfy är dock fortfarande kvar i U 21-tävlingen. En stolt lagkapten kunde konstatera att bägge spelarna idag hade kvalificerat sig till de sista 32 som gör upp om mästerskapstiteln. Mycket står på spel då vinnaren får en fribiljett till proffstouren nästa säsong. Suleman säkrade sin plats i slutspelet genom en styrkeuppvisning mot Edward Topham från Wales, ”Sulan” spelade riktigt bra och gav inte sin opponent någon riktig chans. Bairaq har spelat genomgående mycket bra snooker och toppade sina många skalper med en imponerade vinst mot engelsmannen Callum Downing. Lottningen till slutspelet är i skrivande stund inte klar men i den form som killarna är i kan de slå de flesta här nere!

Skribent: Martin Söderberg