Farhan Mirza höll för favorittrycket

21 MAR 2011 13:50
Två rankingtävlingar i snooker spelades helgen den 19-20 mars på Snookerhallen, Krukmakargatan 34 i Stockholm.
  • Skapad: 21 MAR 2011 13:50

Topp 16

Idel favoritsegrar i topp 16, men det var inte långt ifrån några överraskningar. Staffan Åsberg vann knappt med 4-3 över unge Arpat Pulat i första matchen men hade sedan ingen chans mot Farhan Mirza i kvartfinalen.

Jimmy Magnusson hade ledningen med 3-1 mot Bairaq Al-Urfy och en relativt enkel svart för vinst, men när han missade den och Bairaq stal det framet så orkade han inte streta emot längre utan Bairaq kunde ta sig vidare till semifinal med 4-3. Där fick han möta Andreas Svedstedt som slagit Suleman Kukka Salam med 4-2. Bairaq lyckades vinna de jämna framen i den matchen och var därmed i final.

Ferre de Graeve vann enkelt sin första match mot Simon Lindblom och mötte sedan Farhan Mirza i semifinal. Ferre tog ledningen med 3-1 och såg stark ut, men Farhan reste sig på nio och vände matchen.

Finalen blev aldrig riktigt spännande. Efter att ha delat på de två första framen tog Farhan kommandot och drog ifrån till seger med 4-1.

Klass 1

22 spelare var anmälda till säsongens sista tävling i klass 1 och det var gott om täta, ovissa matcher i de inledande omgångarna – av åtta seedade spelare var det bara hälften som lyckades vinna sin första match.

Förstaseedade junioren Benjamin McCabe lyckades till slut krångla sig vidare till semifinal efter skiljeframe mot Johnny Eriksson. Hans motståndare, junioren Belan Sharif, hade visat prov på sitt mogna spel i två stenhårda 3-2-matcher under lördagen. En sen ankomst gjorde att Benjamin startade matchen i 0-1-underläge och Belan manövrerade sedan ut sin motståndare med stabilare spel och humör och tog sig till final.

I finalen mötte han Douglas Appelberg, som för några år sedan var uppe och nosade på toppskiktet i rankinglistan men som efter ett par säsongers sparsamt tävlande (och spelande) fallit på rankingen. Douglas hade relativt ohotad tagit sig fram till finalen och när han ganska enkelt vann första framet såg det ut att bli en kort final. Belan hade dock annat i åtanke och kämpade sig till ett jämnt, välspelat andra frame och tog sedan ledningen med en vältajmad 21-serie i det tredje. När ett jämnt fjärde frame också gick till Belan var det plötsligt Douglas som var illa ute. Med ryggen mot väggen skärpte han till sitt spel ytterligare ett snäpp och vann de två följande framen för att tvinga fram ett skiljeframe. Det avgörande framet blev dramatiskt – Belan hade ett knappt övertag under hela framet och ledde med 21 poäng med 22 poäng på bordet. Då fick Douglas ett läge och gjorde brun och blå, hamnade ut position på rosa men lyckades ändå potta den extremt tunt och undvek att dränka vit med ett par millimeter. En safety-duell på svart följde där Belans mogenhet i spelet återigen blev tydlig – gång på gång valde han rätt stöt. Till slut, efter att båda spelarna haft ett par chanser att avgöra utan att lyckas, spelade Belan en mycket bra safety och lämnade Douglas pressvall med vit och svart nära långvallen på andra sidan bordet. Eftersom det var lika svårt att spela defensivt valde Douglas att gå på den – ett bra försök som dock precis missade, bara för att rulla längs kortvallen och ner i det andra hörnet.

Skribent: Martin Linderoth