Favoritseger och makalös vändning i helgens rankingtävlingar

01 APR 2012 19:17
I helgen som gick var det återigen tävlingsdags i snooker på Krukmakargatan i Stockholm. Tävlingen som anordnades av Kungsholmens biljardklubb innehöll två kategorier, dels de sexton elitspelarna samt även den större klass 1. Eftersom endast åtta stycken elitspelare hade anmält sig beslöt tävlingsledningen att topp 16 skulle avgöras i ett gruppspel med efterföljande semifinaler.
  • Skapad: 01 APR 2012 19:17

@font-face { font-family: "Calibri"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 10pt; line-height: 115%; font-size: 11pt; font-family: Calibri; }.MsoChpDefault { font-size: 11pt; font-family: Calibri; }.MsoPapDefault { margin-bottom: 10pt; line-height: 115%; }div.WordSection1 { page: WordSection1; }

Noterbart från gruppspelet är att Belan Sharif tog en meriterande seger mot den erkänt svårspelade Henrik Svedstedt samt att två andra juniorer, Arpat Pulat och Benjamin McCabe tog sig vidare från grupperna för att mötas i den ena semifinalen. I den andra semifinalen möttes inte oväntat storfavoriten Mats Eriksson och Bairaq Al-Urfy. Matchen vanns av Mats med klara 4-0 men det skall i ärlighetens namn sägas att Bairaq inte kunde göra sig själv full rättvisa den här gången då han inte var fullt frisk. I den andra semifinalen möttes som sagt Ben McCabe och Arpat Pulat. Dessa två herrar bjöd på en offensiv tillställning som var överstökad på rekordtid, och när krutröken hade klarnat något stod Arpat som slutsegrare i den matchen. Finalen mellan Arpat och Mats började rekordjämt, första framet gick till lika med avgörande svart återplacerad. Här drog Mats till slut det längsta strået och även det andra framet kom att avgöras på svart boll, återigen med Mats som den starkaste. Efter detta gick väl luften mer eller mindre ur Arpat och Mats Eriksson kunde till slut vinna ganska komfortabelt. Just nu finns det ingen som på allvar kan utmana Mats och han måste räknas som storfavorit inför det stundande svenska mästerskapet.

I klass 1 hade tjugo spelare anmält sig, och även här kunde vi notera en del juniorer som visade prov på respektlöst spel. Den unga talangen Johan Lindqvist tog en meriterande skalp i form av vinst mot Martin Linderoth, en spelare som annars brukar fira framgångar i klass1-sammanhang. Johan tog sig så småningom ända fram till semifinal mot Joakim Törnell, men väl där verkar det som om bränslet hade tagit slut och Joakim vann där till slut med klara 4-1. I den andra semin skulle Mikael Jernström möta den gamle räven Magnus Åleby. Denne kom dock aldrig till start, det är kanske inte osannolikt att bytet till sommartid under natten spelade en viss roll här. Finalen kom alltså att stå mellan Joakim Törnell och Mikael Jernström. Mikael som var utvilad och spelsugen tog de tre första, visserligen jämna, framen för en betryggande ledning med 3-0. Det var väl inte många i hallen som skulle ha satsat pengar på motståndaren i det läget, men sakta men säkert började Joakim få ordning på köföringen och serierna blev högre och mer frekventa. När Joakim till slut hade kvitterat till 3-3 påbörjades ett nervöst sista frame som ingen av spelarna riktigt kunde ta tag i. Efter vad som kändes som en evighet kunde till slut Joakim Törnell fullborda den makalösa vändningen till vinst 4-3, tävlingsledningen gratulerar och en elitplats hägrar vid horisonten!

Skribent: Martin Söderberg