Fler medlemmar

27 AUG 2020 17:22
Utöver att vi ska nå målet att vara 50 föreningar vid årsskiftet ska vi även ha 3 000 registrerade medlemmar i IdrottOnline. Vi behöver därför hjälpas åt för att öka våra medlemssiffror.
  • Skapad: 27 AUG 2020 17:22

Det är viktigt att alla föreningar lägger in samtliga sina medlemmar med fullständigt personnummer i sitt medlemsregister i IdrottOnline samt kryssar i rutan Aktiv i idrott biljard. Alla medlemmar ska läggas in, inte bara de som tävlar för föreningen. För att nå målet 3 000 medlemmar i IdrottOnline vid årsskiftet behöver vi hjälpas åt. Fundera kring hur din förening kan öka ert medlemsantal.

Ju fler medlemmar vi har registrerade desto större legitimitet har biljarden mot externa aktörer. Antalet registrerade medlemmar i IdrottOnline med fullständigt personnummer eller markerade som utländsk medborgare och som är markerade som Aktiv i idrott biljard är det som ligger till grund för hur mycket bidrag som biljarden får från RF. Medlemsförbunden i RF är kategoriserade i större och mindre förbund. Ett större förbund har över 50 föreningar och 3 000 medlemmar. Om SBF inte har 3 000 medlemmar och 50 föreningar vid årsskiftet kommer vi att få kraftigt minskade bidrag från RF. I dagsläget har vi cirka 2 200 medlemmar inlagda i IdrottOnline med fullständigt personnummer.

Några exempel på vad föreningen kan göra för att få fler medlemmar

• Prata med personer som ofta är i hallen och fråga om de vill bli medlemmar i föreningen.
  • Sätt upp anslag i hallen om att bli medlem i föreningen. Ha informationsmöten.
  • Prata med hallägaren och fråga om alla som kommer till hallen för att spela kan få info om att bli medlemmar i er förening.
  • Skapa olika former av medlemskap. Ni kan ha en högre medlemsavgift för spelare som är intresserade av att tävla och en lägre för spelare som bara vill vara medlemmar i föreningen, skapa familjemedlemskap, etc.
  • Alla i föreningen ges i uppdrag att rekrytera en ny medlem.
  • Ha olika former av rekryteringssatsningar. Anordna t ex prova-på dagar för skolor som ni sedan följer upp med regelbundna träffar för de som är intresserade av att fortsätta spela.

Förutsättningarna hos er föreningar ser väldigt olika ut beroende på om ni är på en kommersiell hall, är en nyckelhall, har en föreningsdriven hall öppen för besökare, osv. så möjligheten att öka antalet medlemmar varierar stort. Vi önskar att alla föreningar funderar över vad ni kan göra för att öka ert medlemsantal utifrån era förutsättningar.

Typer av medlemskap
Alla medlemmar i en förening har samma rättigheter gällande det demokratiska i föreningen, såsom rösträtt på årsmötet. Föreningen kan ha olika kategorier av medlemskap med olika medlemsavgifter. Vilka typer av medlemskap föreningen ska ha och vilka medlemsavgifter bestäms på föreningens årsmöte. De föreningar som inom kort ska ha sitt årsmöte uppmanas att fundera över sina medlemskategorier. Kanske kan ni införa t ex ett familjemedlemskap?

Exempel på kategorier:
Tävlingsmedlemskap – för medlemmar som vill ställa upp i tävlingar som kräver tävlingslicens (högre medlemsavgift)
Klubbmedlemskap – för medlemmar som bara vill vara medlemmar i föreningen och inte är intresserade av att tävla (lägre medlemsavgift)
Familjemedlemskap – rabatterad avgift för familjer som löser medlemskap
Juniormedlemskap – lägre medlemsavgift för juniorer

Exempel på föreningar med olika kategorier av medlemskap
Kville BC
Stockholms SBK

Rutiner för medlemskap
Hur föreningen väljer att lägga upp medlemsadministrationen är upp till varje förening. Samtliga medlemmar ska läggas in i föreningens medlemsregister i IdrottOnline. IdrottOnline består av två delar. En administrativ del där bland annat medlemsregistret finns och en hemsida. IdrottOnline är gratis för alla föreningar. Om föreningen använder sig av hemsidan kan man där aktivera sidan för medlemsansökan, så att nya personer som vill lösa medlemskap fyller i ett formulär med sina uppgifter. På så vis får föreningen in alla uppgifter på personen på en gång. Ni i föreningen får ett mejl om att ni har en ny medlem att godkänna, loggar in i IdrottOnline och godkänner personen när den har betalat in medlemsavgiften. I grundformatet ser sidan ut så här
Ni kan även skriva in information överst i ansökningsformuläret om vilka avgifter som gäller, vad som ingår i medlemskapet, osv. Se ett exempel här.

Gör föreningen synlig
För att öka Svensk biljards synlighet önskar SBF att alla föreningar har en hemsida. Det gör att potentiella nya medlemmar och andra intressenter lättare hittar föreningen.
I ert medlemskap ingår det gratis en hemsida i IdrottOnline, men ni får självklart använda er av andra leverantörer också. Hemsidan i IdrottOnline kan kopplas till ett eget domännamn om föreningen har ett sådant.
Ni behöver inte ha en aktiv hemsida som ni regelbundet uppdaterar. Utan ni kan starta upp er hemsida i IdrottOnline, lägga in ert klubbmärke och på förstasidan skriva en kort presentation av föreningen.
Ett antal föreningar har startat upp sin hemsida i IdrottOnline men har sedan inte gjort något med den. Då ser den ut såhär:
Exempel tom hemsida

Här ser ni ett exempel på en förening som har startat upp sin sida och lagt in information om föreningen. Information som gör att hemsidan inte behöver uppdateras särskilt ofta.
Exempel hemsida

Vilken hemsida vill du att folk ska mötas av om de letar efter information om din förening?

Titta även på Hernösands Biljardklubb Pool och Borlänge Biljardklubb

SBF önskar att alla föreningar tittar över vilken information ni har på era hemsidor. En del föreningar har startat upp sin hemsida och sedan inte uppdaterat den på flera år.
Manualer för hemsidan i IdrottOnline finns på idrottonline.se.

Exempel på några föreningar som har lagt in mer information på sina hemsidor
Stockholms BS
Umeå BK
Örebro SK

Tävlingslicens
Inom SBF har vi inte en separat tävlingslicensavgift utan tävlingslicens ingår för alla som är medlemmar i en biljardförening. För att tävlingslicensen ska vara giltig måste medlemmarna vara inlagda med fullständigt personnummer i IdrottOnline och ikryssade som Aktiv i idrott biljard. Vidare måste föreningen ha gett SBF tillgång till sitt medlemsregister så att vi kan kontrollera vilka som är medlemmar i klubben och därmed har en aktiv tävlingslicens.

Som spelare kan du vara medlem i hur många föreningar som helst och därmed vara inlagd i deras medlemsregister. Du kan dock endast tävla för en förening. I din profil i CueScore (för carambole och pool) ska du lägga in vilken förening du tävlar för. Att vara medlem i flera föreningar hjälper dock inte till att höja vårt medlemsantal, eftersom det är antalet unika individer som räknas.