Första World Cup avklarad

10 FEB 2016 15:55
Årets första World Cup blev avklarad i helgen som erhölls i turkiska Bursa inom 3-vallars carambolen. Vinnaren holländaren Dick Jaspers vann i en mycket bra och spännande final över belgaren Frederic Caudron med 40-34 på 19 stötar.
  • Skapad: 10 FEB 2016 15:55

Bägge följdes åt tätt intill varandra större delen av partiet till 27-26 i holländarens favör då Dick Jaspers gjorde ett ryck med en serie på 11 till 38-26. När sedan Caudron missade efterstöten studsade Jaspers upp från stolen och visade en enorm glädje och lycka över finalvinsten. Det var han värd då han fram till finalen fick slita oerhört mycket och visa upp hela sitt register för att nå dit. Värst var det redan i 16-delen mot hemmaspelaren Cenet Lufti. Turken missade 3 matchbollar innan Jaspers lyckades tvinga fram ett avgörande sk shootout, dvs den spelare som gör högsta serie på sin öppningsstöt vinner... det blev 6-5 till Jaspers! Starkt gjort!

Den blivande världs-,Europa- och svenska mästaren Torbjörn Blomdahl började väldigt bra i första omgången och krossade bokstavligen Orak med 40-19 på 11 stötar! 3.636 i snitt! Nu var det många som trodde att Torbjörn skulle gå hela vägen till finalen. Seger mot turken Semi Sayginer med 40-31/19 i nästa omgång och fortfarande väldigt bra spel av svensken. Men i kvartsfinalen så hände det något mot Frederic Caudron... Torbjörn ledde stort med 25-11 på 8 stötar men allt eftersom partiet fortgick så började Torbjörn missa en del enkla lägen och släppte in Caudron så pass mycket att Caudron vände steken och vann med 40-35 på 24.

En stor överraskning i tävlingen är att amerikanen Pedro Piedrabuena lyckades nå semifinalen!!! Sist det hände var när Sang Chun Lee hade sin storhetstid på 90-talet. Piédrabuena spelade väldigt stabilt och säkert med stort självförtroende genom hela tävlingen och detta har säkert gett eko och väldigt bra PR för carambolen i USA.
I år blir det 5 World Cup-tävlingar till efter den här: 27/2-02/03 Luxor, Egypten, 16-22/5 HoChiMinh, Vietnam,5-11/9 Guri, Sydkorea, 24-30/10 La Baule, Frankrike och 11-17/12 Hurhgada, Egypten.
Nu närmast väntar lag-VM i Viersen,Tyskland för Torbjörns del med lagkamraten Nalle Olsson den 18-21 februari.
Skribent: David Pennör