Första World cup slutförd

17 FEB 2014 07:13
Första World Cupen är slutförd i 3-vallars carambole. Tävlingen spelades i Istanbul,Turkiet och höll som vanligt världsklass. Torbjörn blomdahl fick respass redan i sin 16-delsmatch mot koreanen Chung Bok Lee med 28-40 på 15 stötar, där Tobbe avslutade helt suveränt med en serie på 13!
  • Skapad: 17 FEB 2014 07:13

Annars var det Sydkorea som var helt dominerande i den här tävlingen där 5 spelare var med i kvartsfinal! Man hade tidigt varnat för Sydkoreas intrång och dominans för 6-7 år sedan och Sydkorea är ett av de få länder som verkligen har producerat världsklasspelare på så kort tid. Som ett ånglok väller de fram med spelare som Chun Bok Lee, Jae Ho Cho, Sung Wan Choi,Hae Jeang Kim, Guen Kim Jae,Tue Soo Lim, Hyung Min Seo och Kyung-Roul Kim.

Finalen var väldigt jämnt och spännande mellan koreanerna Choi och Cho. Först efter shoot-out korades Cho till vinnare efter en fantastisk upphämtning i efterstöt(låg under med 32-40 och gjorde en 8!) och tvingade därmed till en shoot-out. Choi hade redan innan finalen vunnit 2 matcher på shoot-outs, mot Caudron och Heo, och var lite förhandsfavorit men Cho var iskall och lyckades göra en 3:a, vilket räckte för hans första World Cup vinst någonsin! Ett jättestort grattis och starkt gjort! Cho hade även den bästa snittet under hela turneringen med 2.150!

De svenska deltagarna Tobbe slutade på 18:e plats, Nalle på 61:a och Bo "Plankton" Gustavsson på en hedrande 78:e. Nu väntar närmast den andra World Cup i Luxor, Egyptien den 23-29 mars och lag-VM i Viersen, Tyskland den 13-16 mars. För mer info så gå in på www.umb-carom.org eller kozoom.org.

Skribent: David Pennör