Framtiden gjorde upp

01 MAR 2011 21:50
Åtta personer deltog i säsongens sista juniortävling innan U-21 EM på Malta och SM. Nu stod inga landslagsplatser på spel eftersom anmälningstiden till EM för länge sedan gått ut. Gruppspelsmatcherna spelades bäst av tre frames. De två bästa i varje grupp gick vidare till semifinal på söndagen.
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00

Ur båda grupperna gick de båda seedade spelarna vidare till semifinal. Inga överrakningar i gruppspelet alltså, även om det var nära för både Mattias Boman - Andersson och Johan Lindqvist som båda föll på rosa boll i avgörande frame mot favoriterna Arpat Pulat och Benjamin McCabe.

I semifinalen sedan blev det nästan två överraskningar. Benjamin vann relativt komfortabelt med 3 - 1 över förhandsfavoriten Simon Lindblom som hade många chanser men inte lyckades få till några breaks. Något som passade Benjamin som pottade betydligt bättre.

I den andra semifinalen var det bara ett par millimeter ifrån att finalisten skulle heta Belan Sharif och inte Arpat Pulat. Belan spelar upp sig för en svår blå i avgörande frame med bara tre bollar kvar, men vinkeln är sådan att om han får i den blå bollen så ligger han automatiskt med rätt vinkel på rosa för att kunna komma till svart. Han samlar sig och gör en väldigt bra stöt på blå som efter en viss tvekan stannar kvar på hålkanten. Bara för Arpat att rull i blå och rosa och gå till sin 5:e final den här säsongen (han har vunnit 3 klass I tävlingar och en u-17).

Finalen mellan Arpat Pulat och Benjamin McCabe såg ut att bli den snabbaste i svensk snookerhistoria. Efter mindre än en halvtimme stod det 2-0 till Arpat som med en serie på 30 och flera på 20+ snabbt ryckt åt sig en 2-frames ledning. Inget verkade tyda på att Ben skulle ha något i den här matchen att göra. Men man vet aldrig i snooker. Ben kämpar sig tillbaka och utjämnar till 2-2. Det femte framet blir en nagelbitare som avgörs först på rosa boll. Ben sänker gul till blå men kommer ur position till rosa. Han behöver både rosa och svart för vinst. Han försöker sig på en avancerad krattstöt på rosa samtidigt som han försöker hålla sig kvar på svart. Resultatet blir att rosa lägger sig vid hål och det är bara för Arpat att rulla i den och ta sin 5:e turneringsseger för året. Grattis igen Arpat!

Grupp A:

2-0 (55-17, 59-22) Simon Lindblom - Rickard Höglund

2-0 (46-3, 54-10) Belan Sharif - Xavier Grönlund

2-0 (56-24, 56-15) Simon Lindblom - Xavier Grönlund

2-0 (64-1, 42-24) Belan Sharif - Rickard Höglund

2-0 (57-38, 60-41) Simon Lindblom - Belan Sharif

1-2 (46-30, 39-42, 36-55) Xavier Grönlund - Rickard Höglund

Grupp B:

2-1 (26-46, 52-13, 63-41) Arpat Pulat - Mattias Boman Andersson

2-1 (31-49, 52-38, 64-55) Benjamin McCabe - Johan Lindqvist

2-0 (64-57, 69-37) Arpat Pulat - Johan Lindqvist

2-1 (55-60, 49-19, 57-14) Benjamin McCabe - Mattias Boman Andersson

2-1 (55-24, 31-47, 45-7) Arpat Pulat - Benjamin McCabe

2-0 (46-36, 52-46) Johan Lindqvist - Mattias Boman Andersson

Siffror visar:

Placering i gruppen, Antal spelade matcher, Antal vunna matcher, Antal vunna frame, Antal förlorade frame.

GRUPP A

Simon Lindblom 1, 3, 3, 6, 0

Belan Sharif 2, 3, 2, 4, 2

Xavier Grönlund 4, 3, 0, 1, 6