Frankrike segrade i EM 3-vallare för lag

09 NOV 2011 21:30
Hemmanationen Frankrike vann årets EM för 2-mannalag som hölls i St Brevin, nära Nantes den 3-6 november. Lite överraskande var det då Turkiet(Tasdemir, Lufti), Belgien A (Leppens, Mercx), Holland(Jaspers, Burgman) och Spanien(Sanchez, Legazpi) var storfavoriter till att vinna tävlingen. Då klev Frankrikes andra man, Jerome Barbeillon, in i handlingen och blev en stor hjälte! Han storspelade under hela turneringen och vann samtliga matcher trots världsnamn som Leppens, Legazpi och de Backer som motståndare.
  • Skapad: 09 NOV 2011 21:30

Det var givetvis fullsatt när hemmanationen spelade finalen mot Belgien A och när Frankrike säkrade titeln blev det höga och långa stående ovationer. Grattis Frankrike!

Ur svensk synvinkel så hamnade Sverige med Mikael Nilsson och David Pennör på en tolfte plats. Mikael spelade suveränt under turneringen och slog bla världettan Frederic Caudron! David spelade  långt under sitt kapacitet, tyvärr, och förlorade den viktiga matchen mot Peter de Backer med 15-30. Tack vare sämre snitt än Belgarna så gick Sverige inte vidare till huvudtävlingen.

Tävlingen var annars väldigt bra arrangerat med 4 st bra biljardbord av märket Breton, som stod uppradade på teaterscenen. Mycket publik redan från första dagen och man märkte att 3-vallars carambole är stort i Frankrike. För de svenska spelarna så är det bara ladda om batterierna inför SM, lag-SM och lag-VM. För Mickes del gäller nu ligaspel i Holland medan David satsar på Eliten hemma och försvara sin första plats i rankingen.

Skribent: David Tranér