Gammal och ny mästare

26 MAJ 2014 15:38
Två nya svenska mästare skulle koras när U17-SM och Senior-SM spelades i helgen på Snookerhallen i Stockholm.
  • Skapad: 26 MAJ 2014 15:38

I U17-tävlingen ställde fyra unga spelare upp; Rickard Höglund, Morgan Högren, Johan Lindqvist och Andrej Nasibov. Gruppspelet var mycket jämnt och var och varannan match gick till skiljeframe. Rickard slog Johan, Johan slog Andrej, Andrej slog Morgan och Morgan slog Rickard… När resultaten sammanställdes gick Rickard och Morgan till final.

Morgan_Rickard

Finalens första två frames delades och matchen stod och vägde. I det tredje framet började Morgan att koppla greppet och hann höll det sedan hela vägen till en 3-1-seger. Grattis Morgan till sin första SM-seger!

Seniortävlingen bestod av 14 anmälda spelare, men på grund av krämpor, dock ej åldersrelaterade,  drog sig en spelare ur. I gruppspelet dominerade regerande mästaren Henrik Svedstedt och nyblivne senioren Mats Eriksson, turneringens två favoriter, som båda gick obesegrade ur sina grupper. Detsamma gjorde Magnus Åleby, som dock fick kämpa hårt mot både Michael Bingmert och Mikael Jernström. Åtta spelare tog sig vidare ur gruppspelet till kvartsfinalerna, till vilka spelarna seedades baserat på deras gruppspelsresultat.

I kvartsfinalerna fortsatte de båda toppseedades segertåg, liksom Magnus Ålebys som kunde utnyttja det faktum att Staffan Åsberg var rejält rostig. Sedan utkämpades en episk kamp mellan Jonas Fahlander och Mikael Jernström om den sista semifinalplatsen. Två trötta kämpar utdelade slag på slag tills det till slut bara fanns svart boll kvar i avgörande frame. Båda fick flera halvchanser utan att kunna avgöra innan Jonas slutligen fick en bra chans i miljön och kunde säkra en semifinal.

Semifinalerna var som natt och dag. Mats Eriksson tog sig an Magnus Åleby, som inte orkade stå emot anstormningen utan fick ge sig i tre raka frames. Henrik Svedstedt hade svårt att få igång sitt spel och Jonas Fahlander gjorde allt han kunde för att göra det så svårt som möjligt för honom. Jonas tog det första framet, men Henrik lyckades stjäla det andra, vilket köpte honom nog med tid för att hinna börja få fart på sitt offensiva spel. I slutändan lyckades Henrik vända 1-2 till 3-2.

Henrik_Mats_2

De två favoriterna möttes så i finalen. De båda första framen delades och båda spelarnas spel var lite halvknackigt. Sedan hittade Henrik plötsligt lite form och började göra boll, medan Mats form snarare dök. Henrik kunde därmed dra ifrån och vinna finalen med 4-1, och behålla SM-titeln i seniorklassen – en titel han därmed vinner för fjärde året i rad och har abonnerat på sedan han blev senior. Grattis Henrik!

Skribent: Martin Linderoth